Billund Lufthavn: Regeringen underkender vores værdi


Hos Billund Lufthavn er der stor skuffelse over regeringens præsentation i går over sit udspil til fremtidens infrastrukturplan i Danmark.

Andre steder i landet får pendlerbyer både tog og motorvej til fordel for de pendlende medarbejdere, når en virksomhed har 3000 medarbejdere. Hos Billund Lufthavn er der knap 4.000 medarbejdere, og med tæt på 4 millioner rejsende om året er Billund Lufthavn klart Danmarks andenstørste internationale lufthavn, der skaber tilgængelighed til udlandet. Derfor er der stor skuffelse over regeringens udspil i Billund Lufthavn, som anser det som en underkendelse af lufthavnens værdi for Danmark.

– Jeg er meget skuffet over, at regeringen bruger store ord som den mest omfattende transportplan nogensinde, taler om balance i Danmark og balance mellem land og by, og så vælger at se fuldstændig bort fra Danmarks andenstørste lufthavn med fire millioner passagerer, som er et afgørende internationalt knudepunkt for Danmark, fastslår Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.

På gårsdagens pressemøde lød det igen fra transportminister Benny Engelbrecht at en realisering af togbanen til Billund vil påvirke den eksisterende trafik på den skrå bane mellem Struer/Holstebro/Herning-Vejle, og at det ikke vil være muligt at indsætte myldretidstog på strækningen.

Det er faktuelt forkert, mener Billund Lufthavn, som flere gange har påtalt netop dét over for transportministeren og hele transportudvalget.

– Det er meget undrende, at transportministeren holder fast i sin argumentation om at afskaffe banen til Billund, når NIRAS og leverandøren til signalsystemet, Thales, fastholder, at argumentet simpelthen ikke er sandt. Det er udelukkende en politisk beslutning at sløjfe banen, for en bane til Billund har ingen betydning for trafikken mellem Struer-Vejle med det nye signalsystem, der udrulles mellem Struer og Vejle i 2022, som transportministeren ellers priser meget højt, siger Jan Hessellund.