Læringsrapport viser udfordringer for Billund Kommune

Arkivfoto


Billund Kommune er ikke lykkedes med at bryde den sociale arv – og piger trives bedre i dagtilbud end drenge.

Det er et par af konklusionerne på den første læringsrapport fra Program for Læringsledelse på dagtilbudsområdet, som kommunen har modtaget. Rapporten baserer sig på besvarelser fra forældre, pædagoger, ledelse og børn, og fortæller, at Billund kommunes dagtilbud har et stærkt fundament og generelt ligger over gennemsnittet. Men der er altså også områder med udfordringer.

– Rapporten fortæller, at vi ikke er lykkedes med at bryde den sociale arv, og så har vi i Billund – som i resten af de deltagende kommuner – den udfordring, at pigerne trives bedre i dagtilbud end drengene. Begge dele er noget vi meget gerne vil gøre noget ved, siger læringschef i Billund Kommune, Lisbeth Østergaard.

I rapporten skriver eksperterne blandt andet at:

De ringest stillede børn er dem med mødre og fædre med kortest uddannelse. Det betyder med andre ord, at dagtilbud i Billund Kommune – i forhold til forældres uddannelse – ikke formår at bryde den sociale arv, men tværtimod viderefører den.

Vi kan med andre ord konkludere, at hvis man er barn i dagtilbud i Billund Kommune, er det en fordel at være en dansktalende pige fra middelklassen. Det er samtidig en ulempe at være en ikke vestlig dreng med lavt uddannede forældre.

Rapporten sendes nu til politisk behandling i Børne- og Kulturudvalget, men formand Klara Lyskjær Noer har læst den og glæder sig over, at dagtilbuddene i Billund Kommune på en række områder er rigtig langt.

– Vi har høje ambitioner i Børnenes Hovedstad, og denne rapport fortæller at vi er godt på vej, men også at vi har steder, hvor vi skal rette fokus for at forbedre os. Og jeg er sikker på, at vi med den viden vi får fra kortlægningen og gennem de initiativer, der sættes i gang, vil bevæge os længere mod vores mål og visioner, siger Klara Lyskjær Noer.