Læserbrev: Borgerservice i Billund og Grindsted

Kirsten Vagtholm


De, der kender mig, véd at jeg har stor respekt for arbejdet i kommuner og regioner. Men når man glemmer borgeren for at strømline den kommunale organisation, bliver jeg skuffet.

Danmark er et af de lande, der meget hurtigt er blevet tvangs-digitaliseret. Det offentlige og mange store virksomheder og organisationer forventer folks henvendelser via internettet. Men mennesker har også brug for at se og tale med ….. mennesker. Også når det gælder hjælp og vejledning i Borgerservice.

Grindsted og Billund byråd vedtog hver især og enstemmigt, januar 2005, før kommunesammenlægningen, at ”der etableres borgerservice i både Billund og Grindsted”. Det er vi stadig nogle tidligere byrådsmedlemmer, der husker.

Billund Kommune har i flere omgange vurderet Borgerservice-funktionen. Optalt ”besøg” både i Magion og Biblioteket i Billund. Senest er lavet en meget omfattende redegørelse, som beskriver tre modeller for det, Kommunen vurderer passer godt i organisationen. Indadtil.
Jeg bruger ordet indadtil. For uanset hvilken model Kommunen beskriver, er det ikke Borgeren, der sættes i centrum. Trods det venlige ord Borgerservice.

Unge- og Kulturudvalget skal på augustmødet som punkt 4 drøfte ”Fremtidens borgerservice”.

Hverken politikerne eller forvaltningen tænker på borgerne i den sammenhæng. Det er, som om borgerne mest er til ulejlighed i Borgerservice. Hvad koster det at ekspedere en borger? Bliver åbningstiden for dyr i forhold til det antal borgere, der kommer?

Kommunen vil selv bestemme, når man vil møde borgerne. Helst borgermøder hvor det meste af tiden bruges af en ”kendt” person, der fortæller noget – og derefter kan de fremmødte borgere måske få mulighed i et kvarter til at stille spørgsmål – eller skrive på små, gule sedler, der så behandles i forvaltningen.

Borgerservice er placeret på Magion-biblioteket og i Billund Bibliotek. Åbningstiden er allerede indskrænket én gang i Billund. Nu lægger fremtidsmodellerne op til at lukke Borgerservice i Billund. Det er arrogant og uden omtanke for de mennesker, der fx ikke har bil.

Borgerservice handler ikke kun om, hvor mange ”besøg”, der er. Kommunen skal være tilgængelig for sine borgere. Og ja, selvfølgelig koster det noget. Men medarbejderne sidder jo ved en computer, som de kan arbejde på med andre opgaver, når der ikke er ekspedition.

Rådhuset skal naturligvis organiseres på bedste vis. Men Borgerservice-funktionen hører ikke med i den kabale. Hverken Billund Bibliotek eller Borgerservice i Billund skal udsultes. Og det er jo heller ikke, fordi Billund ikke betaler til den kommunale husholdning.

Med venlig hilsen
Kirsten Vagtholm, Billund