Lav oliepris driller ny jernbanestrækning

Det er endnu uklart hvorvidt jernbanen mellem Billund og Jelling kommer til at gå den direkte vej mellem de to byer, eller om linjeføringen syd om Åst skov vælges. Illustration: Banedanmark


Finansieringen af en ny jernbane mellem Jelling og Billund hænger i endnu tyndere tråd end for bare et år siden. De lave oliepriser som for tiden får os til at juble over lave benzin- og dieselpriser betyder, at der kommer færre penge i Togfonden, der skal betale for den nye jernbanestrækning.

Det var meningen, at de i alt 28,5 mia. i Togfonden skulle komme fra øget skatter på indvindingen af olie fra Nordsøen og derfor er finansieringen af jernbanen dybt afhængig af olieprisen. Og den er bare faldet siden etableringen af fonden. Dengang gik man ud fra en oliepris på 121 dollar stigende til 127 dollar i år. Men det er gået lige omvendt, eftersom olieprisen nu har været nede under 30 dollar per tønde.

Det var ganske vist den tidligere regering, der oprettede Togfonden og den nye Venstre-regering har tilsyneladende ikke synderligt travlt med at gøre noget ved den. Forligspartierne bag aftalen har flere gange rykket i ministeren, men uden held. Nu overvejer både de Radikale og Enhedslisten at hive minsteren i samråd, men det giver ikke rigtig mening, lyder det fra DF:

– Jeg vil også meget gerne have en aftale med regeringen i forhold til Togfonden, men vi kan alle se, at der ikke er nogen penge på grund af de faldende oliepriser. Vi står stadig ved aftalen, og jeg nævner det hver gang, vi har møde med regeringen; men jeg kan godt forstå, at man ikke har travlt i Venstre, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til transportmagasinet.dk

Den lokale Venstre-kvinde, Anni Matthiesen, peger på at beslutningen om Togfonden er taget udenom Venstre, som i dag udgør regeringen:

– Venstre har altså ikke været med i denne beslutning og årsagen var kort og godt, at vi mente, at den tidligere regerings forslag til finansieringsmodel var alt for risikabelt. Vi ville ikke være med til at efterlade en kæmperegning til de kommende generationer. Derfor stemte vi nej til timemodellen og togfonden. Nu må de røde partier og Dansk Folkeparti, jo komme på banen, hvis finansieringen begynder at vakle, siger Anni Matthiesen fra Krogager til BillundOnline.