LEGO og UNHCR sikrer læring gennem leg for flygtningebørn

Foto: UNHCR/Diana Diaz


LEGO Fonden og UNHCR har i dag offentliggjort et nyt partnerskab, der skal skabe innovative løsninger til at sikre, at flygtningebørn i Etiopien fortsat kan lære gennem leg under Covid-19.

Pandemien har ført til den største afbrydelse af undervisningssystemer nogensinde. Børn over hele verden kæmper med konsekvenserne af ​​Covid-19 på deres skolegang. Mange befinder sig i meget sårbare situationer og lider under mangel på ressourcer, og børn på flugt er særligt udsatte.

– Sammen bygger LEGO Fonden og UNHCR på vores respektive styrker for at bringe læring gennem leg til de sværest tilgængelige og mest trængende flygtningebørn i Etiopien. På den måde vil vi fremme bredden af ​​børnenes færdigheder og understøtte deres udvikling, og så vi hjælper dem med at udvikle deres fulde potentiale, fortæller Sarah Bouchie, Chief Impact Officer hos LEGO Fonden.

Med mere end 800.000 flygtninge og asylansøgere, hvoraf næsten halvdelen er børn, er Etiopien det tredjestørste værtsland for flygtninge i Afrika. Og uddannelse er afgørende for, at flygtningebørn kan trives, og børn lærer bedst, når de lærer gennem leg.

– Under en pandemi er det ekstremt udfordrende/svært at holde uddannelsesprogrammer i gang for nogle af verdens mest sårbare børn, men det kan gøres gennem samarbejde, opfindsomhed og ved at finde nye måder at overvinde udfordringerne. Det kræver både høj- og lavteknologiske løsninger. Og det kræver stærke partnerskaber med den private sektor. I UNHCR er vi derfor meget glade for at samarbejde med LEGO Fonden om dette projekt, siger Henrik M. Nordentoft, UNHCR’s Repræsentant for de Nordiske og Baltiske Lande.

Gennem partnerskabet arbejder LEGO Fonden og UNHCR sammen om at nå FN’s Verdensmål 4 om lige adgang til kvalitetsuddannelse og muligheder for livslang læring og dermed sikre, at intet barn sakker bagud. Lærere, forældre og andre forsørgere vil få træning, og flygtningebørn vil blive tilbudt legebaserede aktiviteter og adgang til undervisningsmateriale, både digitalt og offline, gennem soldrevne radioer og lokale soldrevne servers (SolarSPELLS), samt  legesæt med LEGO-klodser, der har til formal at hjælpe dem med at lære og udvikle sig.