LEGO triller ned af listen over verdens stærkeste brands


LEGO er dalet fra en 7. plads på listen over verdens stærkeste brands til en 41. plads på listen. Det viser den nye måling fra analyseselskabet Brand Finance, der hvert år måler de globale varemærkers styrke og deres værdi.

Og forklaringen skal tilsyneladende findes i at flere – også LEGOs kernekunder – har øget fokus på bæredygtighed og især plasticforurening. Og her er LEGOs image særligt følsomt for sådanne ændringer i forventninger, netop fordi det bliver betragtet som et sundt og socialt ansvarligt brand, så der kan blive stillet højere forventninger til det end til andre, mener Robert Haigh fra Brand Finance ifølge Finans.dk.

Hos LEGO i Billund er man for det første glad for stadig at have et stærkt brand og ifølge pressetalsmand Benjamin Hjort, er LEGO i daglig dialog med fans, kunder og partnere for at blive klogere på hvad virksomheden kan blive bedre til.

Men LEGO ligger nu altså heller ikke på den lade side, hvad angår bæredygtighed og brug af mindre plastic. Der er investeret milliarder i at undersøge mulighederne indenfor området og ambitionen er, at al emballage i 2025 skal være bæredygtigt, og at selve LEGO-klodsen skal være lavet af bæredygtig plast i 2030.