LEGOLAND kræver politisk handling

Pressefoto


Uanset om det bliver en blå eller en rød regering, der får magten efter folketingsvalget den 18. juni, så SKAL der sættes ind på turisme-området. Det mener ni af de største virksomheder indenfor turismen i Danmark – deriblandt LEGOLAND i Billund.

Siden 2008 har Danmark haft en gennemsnitlig vækst i turistovernatninger på 1,5 procent. Men det er langt lavere end gennemsnittet i Europa, som ligger på 4 procent. Tyskland har endda oplevet en vækst i turistovernatningerne på hele 5,1 procent. Stilstanden i den danske turisme koster tusindvis af især ufaglærte arbejdspladser, og det er vel at mærke arbejdspladser, som ikke kan flyttes ud af landet.

Derfor opfordrer 9 af Danmarks største virksomheder med relation til turismen politisk handling på området umiddelbart efter valget. De 9 er ISS, Tivoli, SAS, Københavns Lufthavn, Arp-Hansen, Scandic Hotels, Lufthansa, Copenhagen Malmö Port – og altså LEGOLAND Billund:

– Hvis Danmark skal have del i turismevæksten i Europa, kræver det politisk handling. Alt for ofte ser vi, at turisme tænkes for sent ind i den politiske beslutningsproces. Der er behov for en national strategi på turismeområdet med konkrete initiativer. Strategien skal sikre, at Danmark øger antallet af udenlandske turister, at turisterne bliver længere, og at de bruger flere penge, mens de er her. For det vil skabe tusindvis af arbejdspladser i hele Danmark – fra iskiosken ved Vesterhavet til hotellet i København, siger direktør i LEGOLAND, Christian Woller.

Skal Danmark vinde det tabte terræn tilbage, kræver det ifølge beregninger fra Dansk Industri en årlig vækst i antallet af udenlandske turister på 2,5 procent frem mod 2030. Det vil styrke eksporten med 19 milliarder kroner og skabe knap 15.000 nye fuldtidsstillinger.