Lokale borgere kæmper imod ny motorvej til Billund

Fra venstre Lise Grønlund Nielsen, Ole Sørensen og Nikolaj Friis.


En række borgere i Billund kommune har dannet en ny gruppe, der skal kæmpe mod etableringen af en ny motorvej til Billund. Hvis ikke det lykkedes at overbevise politikerne om at stoppe anlæggelsen af motorvejen, så vil Billund i udvikling uden motorvej i det mindste forhindre, at den skal gå helt til Grindstedvej, men i stedet stoppe ved Billund Lufthavn:

– Det giver ingen mening at videreføre motorvejen til Grindstedvej, mener Lise Grønlund Nielsen, der er en del af gruppen. Hun mener at det sidste stykke blot vil blive en blindtarm, der kommer til at genere mere end den vil gavne.

– Hvis de bygger den del fra lufthavnen til Grindstedvej er de sådan set allerede startet på Hærvejsmotorvejen vest om Billund til Taps, siger Lise Grønlund Nielsen.

Byrådet, der har besluttet at anbefale en vestlig linjeføring af motorvejen omkring Billund, argumenterer for at en motorvej skal gavne hele kommunen. Men den giver et andet gruppemedlem, Nikolaj Friis, ikke meget for:

– Vorbasse får 12 km til nærmeste afkørsel. Hvad får Vorbasse ud af det? Og motorvejen kommer for tæt på Billund til at hverken Grindsted og da slet ikke Sdr. Omme og Stenderup får gavn af alle de virksomheder, man påstår vil komme til kommunen på grund af motorvejen, lyder det fra Nikolaj Friis.

Blandt modstanderne er også Ole Sørensen fra Billund. Han er som sådan ikke en del af gruppen – men er modstander af motorvejen som sådan. Han mener at modstandsgruppen her er alt for sent ude i deres protest:

– Det er lidt typisk for Billund. Vi tager ikke action, så på den måde er Billund et underligt samfund. Man engagerer sig ikke i fælles projekter. Hvad det skyldes, kan der være mange forklaringer på men det er virkelig op ad bakke, siger Ole Sørensen og nævner Randbølgruppen og Vejle Ådals-gruppen, der har været i gang længe med protesterne – lige siden der blev debatteret øst-vest-linjeføring.

Gruppen vil nu tage kontakt til politikerne på Christiansborg for at argumentere deres sag i håbet om at nogle af dem der stemte ja til infrastrukturplanen 2035 vil ændre mening.