Markant flere motorcykelulykker denne sommer


Det gode sommervejr der satte tidligere ind i år end ellers kan desværre også ses i statistikkerne over uheld med motorcykler involveret. Allerede her i begyndelsen af juli er antallet af dræbte motorcyklister oppe på samme niveau som for hele 2017.

I det første halvår af 2018 er 10 motorcyklister blevet dræbt på vejene i Danmark, og det betyder, at 2018 sandsynligvis kommer til at koste flere motorcyklister livet end sidste år, hvor der ifølge Vejdirektoratets opgørelse blev dræbt 11 motorcyklister.

– Det er bekymrende, at der er sket så mange dødsulykker i år. Selv om de fleste motorcyklister kører pænt, er meldingen fra politiet, at flere af forårets ulykker skyldes for høj fart på motorcyklen. Af erfaring ved vi, at for høj fart kan bidrage til, at en bilist kan fejlvurdere hastighed og afstand eller måske helt overse motorcyklisten og derfor ikke overholder sin vigepligt. Det gør ulykkerne endnu mere tragiske, fordi de med stor sandsynlighed kunne have været undgået, siger Jeppe Holm Gudmandsen, pressemedarbejder i Rådet for Sikker Trafik.

De mange ulykker får motorcykelorganisationen MC Touring Club til at komme med en klar opfordring til alle motorcyklister:

– Som motorcyklist er man nødt til selv at tage ansvaret for sin egen sikkerhed i trafikken. Man skal sikre sig, at man bliver set, og man skal være meget opmærksom på sin hastighed, for selvom vi også opfordrer bilisterne til at holde ekstra øje med motorcyklisterne, ved vi af erfaring, at vi kan være lette at overse, siger Lene Michelsen, næstformand i MC Touring Club.

Som motorcyklist er det også en god ide at gøre sig så synlig som muligt. Det kan man gøre ved at bruge skriggule eller -grønne pangfarver, som kan fås på både hjelme og motorcykeltøj. Pangfarver er en type farver, som øjets nethinde er allermest følsom over for. Derfor lægger vi automatisk mere mærke til dem, og pangfarverne er særligt effektive i dagslys og tusmørke.

 

De mest typiske motorcykelulykker:

  • Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, fejlvurderer hastighed og afstand – eller overser helt motorcyklist.
  • Motorcyklist under overhaling opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Motorcyklist kører op bag i holdende bil.

Gode råd til motorcyklisterne:

  • Speedometeret. Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører.
  • Sikkerhedsudstyret. Hav altid det korrekte sikkerhedsudstyr på, når du kører motorcykel. Overvej eventuelt en airbagvest.
  • Synlig for bilisterne. Gør dig synlig med motorcykeltøj eller hjelm i pangfarver.
  • Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Gode råd til bilisterne:

  • Vær forberedt på at mc-sæsonen er igang og hold ekstra øje. Man kan nemt overse en motorcyklist i trafikken.
  • Brug god tid på at orientere dig. Brug side- og bakspejl. Motorcykler kan komme meget hurtigere, end du tror.
  • Brug god tid til at orientere dig når du krydser eller svinger ind på en vej.