Rema 1000 slår LEGO af pinden

Butikschef i Rema 1000 Billund Martin Olesen.


LEGO har siddet solidt på tronen som Danmarks bedst omtalte brand i mange år, men i år må Billund-virksomheden se sig slået af den norske butikskæde Rema 1000 samt MobilePay.

Det fremgår af den seneste liste som YouGov BrandIndex har sendt på gaden i dag. Den sammenligner mere end 300 varemærker i Danmark for at vise, hvilke mærker der har fået mest positiv omtale – det såkaldte Buzz. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Og her overhaler Rema 1000 altså LEGO – til stor overraskelse og glæde hos den lokale Rema 1000 i LEGOs hjemby, Billund:

– Hvad? Er det rigtigt? Hold kæft, hvor er det vildt, lyder det fra butikschef Martin Olesen, da BillundOnline overbringer ham nyheden torsdag morgen. Han er dog ikke i tvivl om hvad der har sendt butikskæden op på førstepladsen:

– I vores kæde er der ikke ret langt fra butiksgulvet til topledelsen – på trods af vi har 300 butikker. Og dét smitter positivt af overfor kunderne, der kan mærke den enkelte butiks selvstændighed, fordi vi som butik i Billund kan gøre noget der passer til Billund, men som butikken i en anden by måske ikke synes passer ind hos dem, forklarer Martin Olesen.

Han er dog heller ikke i tvivl om at tiltag som DemensVenner og uddeling af gratis mad til jul skaber positiv opmærksomhed hos danskerne.

Her er listen fra YouGov:

 

Om YouGov BrandIndex

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 300 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Buzz-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Oversigten over varemærkerne med den største stigning i Buzz-score viser de varemærker, der har de største stigninger i Buzz-score i 2017 sammenlignet med 2016.

Kilde: YouGov