Slusen skal hjælpe borgerne hurtigere på rette vej


Fremover bliver det langt lettere for borgerne i Billund kommune at komme i kontakt med den rette medarbejder på kommunen – i hvert fald når det gælder indenfor områderne ældre, psykiatri og handicap samt hjælpemiddelområdet. Fra 18. februar samles hele visitationen på disse områder ét sted, kaldet Slusen.

Hele voksenstøtteområdet, der omhandler ældre, handicappede og psykiatri, sidder nu sammen på rådhuset i Grindsted på tværs af fagområder.

– Det betyder, at når borgeren henvender sig, så sker der allerede i Slusen en koordinering af, hvor borgeren hører til i systemet, forklarer leder af Myndighed og Stab under Voksenstøtteområdet i Billund kommune, Cecilie Petersen.

Man kan sammenligne det med, at når man ringer 112, så afgør vagtlederen, om der skal stilles videre til politi, ambulance eller brandvæsen.

– Eksempelvis når en borger udskrives fra sygehuset, så er det måske mere relevant, at hjælpemiddelmedarbejderen henvender sig til sygehuset for at få overleveret oplysninger, end at det er sygeplejersken, der gør det lige i dét tilfælde. Det her er helt klart en fordel for borgerne, fordi der kun er én indgang og én udgang, siger Cecilie Petersen.

Også for medarbejderne vil der være en fordel i at samle indgangen til områderne ét sted:

– Medarbejderne vil komme til at opleve, at de når hurtigere i bund med sagerne, når de kommer rette sted hen første gang, mener Cecilie Petersen.