Svar på åbent brev: Ombygning af Tinghusgade-rundkørslen

Per Nyhus. DF


Dette er et svar på det åbne brev forleden fra Børge Bladsgaard Jensen

Teknik- og Miljøudvalget satte den 28. april 2020 gang i projektet med ombygning af rundkørslen ved Tinghusgade. Igangsættelse baserede sig på en notat omkring de trafiksikkerhedsmæssige forhold i rundkørslen. Dette notat indeholder også en analyse af de færdselsuheld som er politiregisteret. For at supplere dette blev der i samme ombæring sat gang i en videobaseret trafiktælling i rundkørslen.

Alle disse indledende arbejder har dannet baggrund for løsningsforslagene. Notatet er vedhæftet dagsordenspunktet den 28. april.

I 2017 er der udarbejdet en ulykkesregistrering og analyse. Der er registreret fire uheld i perioden 2007-2017. Uheldene giver ikke et billede af, at der er et særligt sted i eller omkring rundkørslen, hvor trafiksikkerheden kan forbedres, men indikerer, at der er et problem med synligheden af cyklisterne for bilisterne.

Dette sammen med deling af den dobbeltrettede cykelsti på Sydtoften har været fokus ved fastsættelse af løsninger, der kunne forbedre trafiksikkerheden i rundkørslen.

Teknik- og Miljøudvalget besluttede d. 22. september, at man ønskede at forbedre trafiksikkerheden i Tinghusgade-rundkørslen ved at ombygge rundkørslen med hævede cykelbaner rundt langs bilernes cirkulationsbane for at øge synligheden af cyklisterne, samt hævede flader i alle rundkørslens ben for at bringe hastigheden i rundkørslen ned. Beslutningen blev truffet på baggrund af notat udarbejdet af Cowi, der beskrev to løsninger for forbedring af trafiksikkerheden på lokaliteten.

Notatet forholdte sig dels til arealkrav for løsningerne og dels til virkningen af løsningerne. Notatet er udarbejdet med baggrund i Teknik- og Miljøforvaltningens analyse af den nuværende trafikale situation. Den valgte løsning med hævede cykelbaner langs cirkulationsbanen og hævede flader i rundkørslens ben øger således synligheden af cyklisterne, idet de kører ved siden af hinanden og samtidig bringer de hævede flader hastigheden for bilisterne ned, hvorved opmærksomheden øges.

De beskrevne uheld på Vestre Boulevard vurderes at ske med baggrund i manglende opmærksomhed og hurtig acceleration fra bilisterne, når de forlader rundkørslen. Med de hævede flader er det ikke muligt at accelerere før efter cyklister ledes ud på kørebanen. De hævede flader medfører således, at bilisterne kan henlede opmærksomheden på cyklister, der er på vej ud af rundkørslen mens hastigheden er lav.

Den dobbeltrettede cykelsti langs Sydtoften er etableret på et tidspunkt, hvor situationen omkring cykelstien var anderledes end i dag, idet det blev etableret før Morsbølkvarteret blev byggemodnet. Med den øgede antal af cyklister, der benytter den dobbeltrettede cykelsti, er der også blevet et behov for at se på at forbedre trafiksikkerheden for cykelstien. Som det er beskrevet i Cowis notat, anbefales dobbeltrettede cykelstier i byområder ikke længere.

Der er som en del af det igangsatte projekt ikke indarbejdet enkeltrettet cykelsti langs hele Sydtoften, men blot en cykelbane mod vest frem til efter Poppelvej. En enkeltrettet cykelsti, er et projekt af en helt anden størrelse og vil kræve et særskilt anlægsprojekt som ikke er indehold de midler der i øjeblikket er afsat til trafiksikkerhed.

Med venlig hilsen
Per Nyhus, på vegne af Udvalget for Teknik og Miljø, Billund Kommune