1000 ikke-akutte opkald til vagtlægen – om ugen

Lægevagten er forbeholdt patienter med akut opstået eller forværret sygdom, som ikke kan vente, indtil egen læge åbner. Men det er der desværre rigtig mange borgere, der ikke respekterer. Således oplever lægevagten i Region Syddanmark over 1.000 opkald om ugen, som ikke kræver akut lægehjælp.

I en undersøgelse som Region Syddanmark har gennemført, registrerede vagtlægerne i alt 10.921 opkald. Heraf blev 12,4 pct registreret som opkald, der burde vente, til egen læge åbner. Derfor lancerer Region Syddanmark i samarbejde med PLO-Syddanmark en ny kampagne, der skal minde syddanskerne om at bruge lægevagten med omtanke.

Formand for Udvalget for Det Nære Sundhedsvæsen Pernelle Jensen understreger, at kampagnen ikke skal afskrække folk fra at bruge lægevagten, men i stedet få dem til at overveje, om opkaldet er akut eller ej:

– Lægevagten vil rigtig gerne hjælpe, når du pludselig bliver syg eller får det værre og ikke er tryg ved at vente, indtil din egen læge åbner. Det er i virkeligheden det, det handler om. Er du utryg ved tanken om at skulle vente, så skal du kontakte lægevagten. Men kan det vente, så skal man kontakte sin egen læge og i stedet lade akut syge komme til hos lægevagten, siger Pernelle Jensen.

Flere steder i det offentlige rum og på internettet vil man i den kommende tid støde på kamagnen, hvor fire patienter og deres pårørende i en række videoer fortæller om oplevelser, hvor lægevagten var til stor hjælp i en akut situation.

Og det er netop disse situationer, man er med til at skabe plads til, når man bruger lægevagten med omtanke, forklarer praktiserende læge og formand for PLO-Syddanmark Birgitte Ries Møller:

– Lægevagten er en vigtig del af vores sundhedsvæsen og er med til at sikre, at borgere kan få god og tryg lægehjælp hele døgnet. Desværre ser vi tilfælde i lægevagten, hvor behovet ikke er akut, og det giver ventetid for dem, som virkelig har brug for lægevagtens hjælp. Derfor håber jeg, at syddanskerne vil tage kampagnens budskab til sig og overveje, om opkaldet kan vente eller ej, Birgitte Ries Møller.