Det Danske Forsvar har siden 1975 anvendt flyet SAAB T-17 Supporter til bl.a. uddannelse af piloter. Nu er tiden kommet til en gennemgribende opdatering af flyets instrumentering – en opgave som Scandinavian Avionics i Billund har hjulpet stærkt på vej. Prototypen, der har gennemgået opgradering og efterfølgende testflyvning, blev overleveret ved weekenden Air Show i Karup.
Det originale analoge navigations- og kommunikationsudstyr er demonteret og erstattet af moderne digitalt udstyr. For at kunne løse opgaven har Scandinavian Avionics’ designspecialister og ingeniører i tæt samarbejde med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Flyvevåbnet, Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste og nordjyske 2M Ståldesign ApS, udviklet den nødvendige hardware og dokumentation på bl.a. det nye layout af instrumentpanel, diagrammer, tilkoblinger, ledningsføring og placering af instrumenter.
Formålet med prototypen er at bane vejen for en fremtidssikring af T-17 flåden, så typen vedvarende vil være en relevant kapacitet for Forsvaret. Samtidig betyder en tidssvarende digital instrumentering en mere naturlig overgang for nye piloter til mere komplekse platforme. Samtidig reduceres vedligeholdelse i væsentlig grad, ligesom en mindre vægtbesparelse ved opgraderingen vil reducere brændstofforbrug.
Det originale analoge udstyr i cockpittet – som ses nederst til højre i billedet – er udskiftet til et langt mere moderne set-up med digitale touch skærme og mulighed for trådløs upload af planlægning og relevante databaser relateret til flyvning. Pilotens gamle analoge primærinstrumenter er udskiftet med et Garmin G500 TXi display, som giver et meget bedre overblik over primære flight data såsom højde og fart.
Dette inkluderer digitalt EIS (Engine Indication System), som overflødiggør blandt andet de originale motor- og brændstofs-instrumenter. Den nye GTN750Xi GPS er pilotens værktøj, når det gælder navigation og kommunikation, og en batteridrevet GI275 standby indikator er installeret i tilfælde af, at flyet mister sin primære strømkilde. Der er installeret LED indikatorer i panelet, som bruger mindre strøm og nedsætter behovet for vedligeholdelse, samt en ADS-B out løsning, der sørger for at udsende lovpligtig data om flyets identifikation og position.
Samlet set, en gennemgribende opdatering af det gamle træningsfly, som virkelig løfter cockpit og instrumentering op på et nyt niveau.
– Samarbejdet med Scandinavian Avionics, som hovedleverandør på prototypen, har understreget værdien af et tæt samarbejde med dansk forsvarsindustri. Scandinavian Avionics mangeårige erfaring på flyavionic-området har, sammen med deres imødekommende tilgang og umiddelbare forståelse for Forsvarets behov, på kort tid sikret en formidabel teknisk og fremtidssikret operativ løsning. Det, som Scandinavian Avionics professionelt har leveret, vil tillige udgøre fundamentet for modifikation af T-17 flyet, hvilket vil sikre kapacitetens fortsatte relevans for Forsvaret mange år frem, siger Jens Vinther, Major, kapacitetsmanager T-17, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
I forbindelse med levering af prototypen har Scandinavian Avionics udarbejdet et træningsprogram, som skal ruste forsvarets T-17 teknikere til at forstå vedligeholdelse af de nye systemer. Dette træningsprogram tilrettelægges og udføres af AEROTEAM Training Solutions, som ligesom Scandinavian Avionics er en del af The SA Group.
– I ”The SA Group” leverer vi, blandt meget andet, nøglefærdige løsninger til vores kunder, og dette projekt er et perfekt eksempel, hvor vi sammen med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har defineret en optimal løsning ift. økonomi og funktionalitet, designet den dybdegående tekniske dokumentation, udført selve installationen og konfigurationen, lavet det endelige test program og vil i tillæg levere uddannelse af forsvarets personale. Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med forsvarets dygtige medarbejdere og nå frem til en optimal løsning, – resultatet taler for sig selv, lyder det fra Scandinavian Avionics A/S grundlægger og bestyrelsesformand, Hardy B. Truelsen.