Den mest dystre uge i Billund Lufthavns historie er nu ved at nå til vejs ende. 309 medarbejdere svarende til 210 årsværk er blevet opsagt. Det er en smule mindre end de 270 årsværk man meldte ud den 13. maj men det kunne holdes på de 210 årsværk efter et godt forhandlingsforløb mellem tillidsrepræsentanterne og ledelsen.
Afskedigelserne sker på baggrund af den nuværende sundhedskrise COVID-19, der vil medføre en nedgang i passagertallet i Billund Lufthavn for 2020 på over to millioner i forhold til de 3,7 millioner passagerer sidste år.
Lufthavnen frygter, at der kan gå op til fem år før passagertallet er tilbage på niveau med 2019 igen.
– Verden står over for en usynlig fjende, der gør ondt i alle brancher, og Billund Lufthavn kan i den grad ikke se sig fri for krisens alvor. Billund Lufthavn er vækstet kontinuerligt de sidste ti år, men COVID-19 har sat en stopper for det, hvorfor der vil være en periode med markant lavere passagertal. Men Billund Lufthavn er kritisk infrastruktur for både luftfragt og flyrejsende, og derfor har vi truffet nogle hårde beslutninger for at bringe virksomheden igennem krisen, så vi er konkurrencedygtige på den anden side, siger Jan Hessellund, administrerende direktør Billund Lufthavn i en pressemeddelelse.
Jan Hessellund vil af respekt for de mistede arbejdspladser og ikke mindst medarbejderne bag gøre alt for, at virksomheden hurtigst muligt kommer tilbage til vækst og derved skabe arbejdspladser for erhvervslivet, turisme-erhvervet og naturligvis i lufthavnen.
– Billund Lufthavn er en international gateway for Danmark. Det er vi også, når coronavirusset er bag os. Selvom det kan virke hårdt at snakke om vækst i en krisetid, skylder vi alle medarbejderne i Billund Lufthavn – både de afskedigede og dem, der er tilbage – at se fremad og fortsætte det hårde arbejde, så trafikken hurtigt vender tilbage, fastslår Jan Hessellund.