Billund kommunes børn arbejder med stærke fællesskaber

Stærke fællesskaber! Det er hovedoverskriften på emnet, som skoler og daginstitutioner i Billund knokler på med i denne uges Billund Builds. Og stærke fællesskaber kan blandt andet være samarbejde.

Det prøvede grøn gruppe i Børnenes Univers Grindsted Syd i dag, da de under ledelse af et par pædagogstuderende fra UCL Jelling skulle bygge baner i forlængelse af hinanden.

– Forud for denne uge har vi været på nogle labs, hvor vi har haft noget forarbejde til i forhold til at få ideer til at styrke fællesskaberne, og hvordan man laver et projekt sammen med børn og inkorporerer dem i det, uden at påvirke dem for meget, men også at få deres inputs, siger pædagog i Børnenes Univers Grindsted Syd, Pia Nielsen.

Det var efter en brainstorming sammen med børnene på de forskellige stuer at ideen om at bygge baner opstod. I går hjalp børnene hinanden med at bygge en togbane og i det gjaldt det så en redskabsbane i børnehavens multisal.

Fordelt på tre hold skulle børnene bygge hver deres del af en redskabsbane, som så skulle nå sammen til én lang, som de alle sammen efterfølgende skulle gå igennem.

– I sådan en uge her får børnene ejerskab af at de har bidraget til “hvad skal vi lave i dag”, hvor det ikke er så meget voksenstyret. Så det giver en stor fællesskabsfølelse og jeg oplever en stor begejstring, siger Pia Nielsen.

Børnehaven havde i dag borgmester Stephanie Storbank og udvalgsformand Bjarne Larsen med i legen med banerne – til stor morskab for grøn gruppe. Forinden da havde de to politikere været forbi Sdr. Omme skole hvor der også arbejdes med Billund Builds. Her har Billund Builds-ugen skudt gang i et flere ugers projektforløb, hvor eleverne i grupper skal bygge sæbekassebiler ved hjælp af redskaber som bl.a. store træpinde, pap og tape.

– Vi sammensætter eleverne i mindre grupper, så de gennem projektbaseret undervisning i fællesskab kan nå frem til, hvordan de bedst muligt kan bygge sæbekassebilerne, når kun fantasien sætter grænser. Vi tror nemlig på, at eleverne lærer mest, når de samarbejder og eksperimenterer om de bedste løsninger, siger Tonny Akselsen, skoleleder på Sønder Omme Skole