Den 9. marts 2020 stod Billund Lufthavns direktør Jan Hessellund foran 100 gæster for at fortælle om Aerotropolis, Billund Airport City og væksten frem mod 2040: Syv millioner passagerer og 160.000 tons luftfragt – en fordobling af rekordniveauerne fra 2019.
Her tre år og en sundhedskrise senere står Billund Lufthavn nu igen stærkt – og måske stærkere end nogensinde før. Luftfartsselskaberne har valgt Billund Lufthavn til med opkobling til næsten alle Europas centrale knudepunkter, der forbinder Vestdanmark med hele verden. Maersk Air Cargo har valgt Billund Lufthavn som deres europæiske luftfragthub. Udviklingen er i højsædet.
Nu er tiden så kommet til at lufthavnens forholdsvis nye bestyrelse skal blive klogere på hinanden og på hvordan andre lufthavne gør tingene:
– Billund Lufthavn er på en spændende rejse, hvor vækst og udvikling står allerøverst på dagsordenen – og det er til hele Danmarks gavn. Det skal bestyrelsen og jeg være forberedt på, og det opnår man bedst ved at få et tydeligt billede af, hvordan den udviklingsrejse kan se ud. Det kan vi bl.a. i Riga, hvor der er blevet lagt et spændende program om udviklingen af Airport City, styrken i Aerotropolis og rejsen med at fordoble passagertallet på bare 10 år, fastslår Clas Nylandsted Andersen, der er bestyrelsesformand for Billund Lufthavn.
Ifølge ham skal studieturen også give bestyrelsen plads og ro til dybere drøftelser og bedre kendskab til hinanden.
– Efter sidste kommunalvalg var der stor udskiftning på posterne fra kommunerne, og vores bestyrelse har mange nye medlemmer. Så som et plus kan vi også lære hinanden bedre at kende, siger Clas Nylandsted Andersen.
Valget af Riga Airport som inspiration skyldes at netop Riga i længere tid har arbejdet med udvikling af Airport City, hvor lufthavnen vokser og tiltrækker erhvervsliv, der har behov for at ligge tæt på en start- og landingsbane med international tilgængelighed. På ti år er Riga Airport vokset fra 3,7 mio. passagerer i 2008 til over 7,7 mio. passagerer årligt, og har dermed gennemgået en vækst, der i høj grad afspejler Billund Lufthavns ambitioner frem mod 2040.
– Vi har inviteret bestyrelsen til Riga Airport, fordi de har gennemgået en næsten sammenlignelig udvikling med den, som vi ser ind i. Riga har udviklet deres kapacitet i lufthavnen i takt med, at antallet af passagerer er vokset, og lige nu er de i færd med at planlægge endnu en terminaludvidelse, der skal være færdig i 2027, fortæller Jan Hessellund.
I Riga Airport er der også læring at hente for Billund Lufthavn på luftfragtsfronten på trods af, at Riga Airport kun fragter halvdelen af de mængder, der bliver fragtet til og fra Billund Lufthavn.
– Luftfragtcenteret i Riga har bl.a. etableret et nyt logistikcenter på 5.000 kvm efter, at DHL åbnede et regionalt hub i 2021. Vi skal se, hvordan de lykkes med deres operationer, og så får vi mulighed for at følge kurergodsets vej igennem terminalerne. Med Maersk Air Cargo kommer udviklingen i Billund Lufthavn til at gå hurtigere end vi troede i marts 2020. Så det er godt at være på forkant med, hvordan vi kan udvikle os, og der vil helt sikkert være stor læring for os at hente i Riga, siger Jan Hessellund.