Børn lærer at regulere deres følelser gennem et særligt legeprogram

Børn i Billund Kommunes dagtilbud møder pædagogisk personale, der er særligt uddannede til at støtte børns følelsesmæssige og sociale udvikling gennem leg. Personalet bliver nemlig efteruddannet i programmet ”NUSSA”, som er et pædagogisk legeprogram, der fokuserer på at støtte børns følelsesmæssige og sociale udvikling gennem leg.

Legegruppen består af en mindre gruppe jævnaldrende børn, som sammen med pædagoger øver sig i at regulere følelser. Der kan være forskellige årsager til inddelingen af børnene i de pågældende grupper. De kan f.eks. være inddelt for at spejle sig i hinandens måde at regulere følelser på eller for at blive en del af fællesskabet. Så når gruppen er lavet, bliver den ikke brudt op i de 6-8 uger, hvor NUSSA-legegruppen mødes op til to gange ugentligt en time ad gangen.

Forskning viser, at jo tidligere det bliver opdaget, at et barn er i en udsat position eller mistrives, desto større chance er der for, at barnet kan hjælpes til øget trivsel. Børne- og Familieudvalget i Billund Kommune har derfor besluttet, at de vil arbejde målrettet med tidlig indsats og forebyggelse. Og det er NUSSA et godt eksempel på.

– Gennem legeprogrammet udvikler børn i udsatte positioner kompetencer og færdigheder til at være en del af børnefællesskabet i almenområdet, mens personalet får styrket deres specialpædagogiske kompetencer til gavn for alle børn. Det synes jeg giver rigtig god mening. Samtidig støtter programmet op om vores politiske målsætning. For vi ved fra forskning, at tidlige indsatser og forebyggelse kan gøre en stor forskel for barnets liv, siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.

Programmet handler om at opbygge og styrke børns følelses-, personlighedsmæssige og sociale ressourcer gennem glædesfyldt, engageret og struktureret leg, hvor børnene forbedrer deres relationelle ressourcer og selvkontrol, hvilket gør børnene mere robuste og livsduelige.

NUSSA-uddannelsen strækker sig over cirka et halvt år med syv kursusdage og masser af prøvehandlinger. Christel H. B. Nielsen er en af de pædagoger fra Børnenes Univers Grindsted Vest, der i øjeblikket er i gang med uddannelsen.

– Alle børn har gavn af at arbejde med følelsesregulering. Og selvom jeg ikke er færdiguddannet endnu, synes jeg allerede, at uddannelsen giver mig nogle rigtig gode værktøjer til at styrke mine specialpædagogiske kompetencer. Når vi har legegruppe, arbejder jeg derfor med at køre legen op og ned i tempo, hvor følelser er det gennemgående tema. Det er nemlig vigtigt, at fokusbarnet – som en del af fællesskabet – kan spejle sig og lære af de øvrige børn i gruppen, siger Christel H. B. Nielsen, pædagog fra Børnenes Univers Grindsted Vest.

Katrine Laursen fra samme institution blev færdiguddannet sidste år, og hun bruger metoderne generelt i hverdagen.

– Børn reagerer godt på, at vi som medarbejdere også arbejder med vores egen følelsesregulering. Derfor italesætter jeg f.eks. ofte, at jeg som person har brug for, at barnet kommer med ind fra legepladsen, når vi skal have samling. Derudover synger vi sammen en sang, der går fra højt tempo til lav stemmeføring, så vi møder hinanden og sammen bevæger os fra vild leg på legepladsen til afslapning under samlingen, forklarer Katrine Laursen, pædagogisk assistent fra Børnenes Univers Grindsted Vest.

Generelt oplever Katrine Laursen færre konflikter, efter hun har fået udvidet sin pædagogiske værktøjskasse via NUSSA-programmet.

Fakta

  • Legegruppeprogrammet består af forskellige aktiviteter, der er designet til at udvikle børns sociale og følelsesmæssige kompetencer. Disse aktiviteter kan omfatte:
    • Leg og kreative aktiviteter
    • Gruppearbejde og samarbejdsøvelser
    • Samtale og refleksion over følelser og sociale situationer
  • Barnets fremskridt evalueres løbende, og der gives feedback til både børn og forældre. Evalueringen fokuserer på:
    • Barnets evne til forstå og regulere følelser
    • Udviklingen af sociale færdigheder
    • Skabelse af positive relationer
  • Yderligere info om NUSSA-programmet kan findes på https://nussa.dk/
  • Med sidste års budgetforlig blev der afsat i alt 850.000kr. til at uddanne 35 pædagoger i 2024 og 2025, og disse kommer til at få en mentorrolle for det øvrige personale i institutionerne, så værktøjerne bliver så bredt udbredt som muligt.

 

Foto: Billund Kommune
Foto: Billund Kommune
Foto: Billund Kommune