En opdateret, relevant og fængende LinkedIn-profil kan skaffe ledige i job. Det er Ricki Nielsens erfaring. Han er ekspert i jobsøgning og personlig branding, og var i dag i Billund Centret for at hjælpe de internationale borgere i Billund, som kæmper for at komme i arbejde. Mange af dem er ægtefæller til medarbejdere på lokale virksomheder – en gruppe, der er i stadig stor stigning, og derfor er gruppen af ledige ægtefæller også stigende.
– Vi kan se, at flere og flere af de medrejsende ægtefæller, der kommer til Billund kommune gerne vil ind på det danske arbejdsmarked. Men det kan godt være svært, når man kommer med en udenlandsk uddannelse og baggrund. En af udfordringerne er også, at det kan svært for de lokale virksomheder at få et overblik over, hvilke kvalifikationer de internationale borgere har. Og her er LinkedIn et rigtigt godt værktøj til at få synliggjort sine kvalifikationer, siger direktør i Billund ErhvervsFremme, Morten Karlsbjerg, der sammen med bosætningskoordinator Marianne Witte har taget initiativ til at få Ricki Nielsen til byen.
Jobsøgningseksperten er ikke i tvivl om, at internettet er en vital del af jobsøgningen anno 2016 – og da især LinkedIn:
– Knap to mio danskere har oprettet en profil på LinkedIn og vi ved at arbejdsgiverne leder efter den næste medarbejder her. Hvad enten det er for at udvælge dem der skal til samtale eller om det er fordi man leder efter en medarbejder til en endnu ikke opslået stilling, siger Ricki Nielsen.
Mellem 20 og 25 medrejsende ægtefæller fik i dag et lynkursus i, hvad der fanger en potentiel arbejdsgiver:
– Fortæl om dit produkt – altså dig – og dens værdi. Altså hvad kan DU tilføre virksomheden af værdi, lød et af de mange råd fra Ricki Nielsen til de internationale jobsøgende.