Fleksibel undervisning skal støtte udfordrede elever

Den samlede kommunalbestyrelse i Billund Kommune har valgt at sætte endnu mere fokus på fleksible undervisningsformer, de såkaldte mellemformer, som kombinerer almenpædagogik og specialpædagogik. I næste års budget er der afsat yderligere 1,6 mio. kr. til opgaven.

Mellemformer er en fleksibel undervisningsform, hvor eleverne fastholdes i den almene undervisning, men tilbydes særlig støtte for at gennemføre skoleforløbet.

– Som hjemsted for Børnenes Hovedstad har vi høje faglige ambitioner på vores børn og unges vegne. Vi vil derfor gerne møde eleverne præcist dér, hvor de er. Og det gør vi bedst ved at tilbyde fleksible undervisningsformer, hvor formålet er, at flest mulig elever trives fagligt og socialt. Vi tilbyder derfor flere muligheder til eleverne, så de kan deltage i den almene folkeskole, mens vi tilgodeser og understøtter deres behov, så de undgår at skifte skole til et specialtilbud, siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.

Mellemformerne gør almenområdet bredere på folkeskolerne i Billund Kommune ved at kombinere almenpædagogik og specialpædagogik, hvor kommunen afprøver forskellige metoder og organisering. Fokus er på at skabe læringsmiljøer, som både retter sig mod almene elever og mod elever med behov for specialundervisning eller supplerende undervisning. Læringsmiljøer hvor alle elever, uanset behov, kan udvikle sig fagligt, socialt og personligt, og hvor der er forståelse og rummelighed overfor hinanden.

Der er to overordnede måder at organisere mellemformerne på: Støtte, som er organiseret inden for klassens ramme, og støtte, der gives uden for klassen, f.eks. på et mindre hold. Begge mellemformer er til stede på alle kommunens skoler, men omfang kan variere over tid og fra skole til skole.