Corona-krisen har for alvor sat sit aftryk på trafikken i Billund Lufthavn i april. Der er lige nu mellem 1-3 flyvninger med passagerer fra Billund Lufthavn om dagen.
KLM flyver dagligt til Amsterdam, mens Wizz Air har holdt to ruter åbne til Bukarest og Iasi i Rumænien. Ruterne er i drift, da der stadig er anerkendelsesværdige formål ved rejser, hvilket oftest er arbejdsrelateret.
I april 2020 er der gået 3.115 passagerer igennem i terminalen. Det er 99 procent lavere end i april 2019.
Alligevel tror Billund Lufthavn på fremtiden og investerer stort på at komme stærkt tilbage.
– De danske lufthavne kommer først for alvor i omdrejninger, når de danske grænser åbner, og når resten af verden også åbner. For os er det altafgørende, hvordan og hvornår udenrigsministeriet løsner op på deres rejsevejledninger. Det er nemlig det, der bliver vendepunktet. Men så er vi klar, og vores faciliteter bliver nu endnu bedre for passagerer og flyselskaber, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.
Til gengæld er der godt gang i cargo-trafikken i Billund Lufthavn, og beviser dermed at den lokale lufthavn er samfundskritisk infrastruktur, der udover at være med til at holde ”hjulene kørende” i samfundet med vareforsyningen også er vital i den globale sammenhæng og dermed i kampen mod corona.
Udover de 42 faste ugentlige fragtflyoperationer lander og letter der nemlig en lang række charterfly med værnemidler. Alligevel er der en nedgang i luftfragten på 21 procent, hvilket svarer til 1.182 tons i forhold til april 2019. Nedgangen skyldes hovedsageligt, at de store passagerfly fra bl.a. Amsterdam, Frankfurt og København ikke flyver i øjeblikket.
– Selvom vi får besøg af en lang række store maskiner fyldt med fragt til kanten, har vi stadig en nedgang. Årsagen til nedgangen er, at vi ikke kan pakke og køre samme mængde fragt afsted på lastbiler, da de store passagerfly i hublufthavne simpelthen ikke flyver. En stor del af luftfragten afgår nemlig normalvis på de store passagerfly, siger Jan Hessellund.