KIRKBI tjente igen godt på LEGO

Selvom det samlede overskud faldt i forhold til 2021-regnskabet, så var det et solidt resultat pengetanken KIRKBI leverede i 2022.

Årets resultat lander på 10,7 mia kroner, hvilket er en smule mindre end de 13,15 mia der kom ind i 2021 efter skat.

I en pressemeddelelse kalder KIRKBI selv højdepunkterne for 22, LEGOs 90-års jubilæum, strategiske investeringer inden for digital læring og digital leg samt planlægning af den endelige gennemførelse af generationsskiftet til 4. generation af Kirk Kristiansen familien.

– 2022 var på mange måder et særligt år for KIRKBI med fortsat strategisk fremskridt og solide resultater til trods for et udfordrende finansielt marked. LEGO brandet kunne fejre sit 90-års jubilæum, hvilket gav os mulighed for at fejre og reflektere over vores historie og give endnu flere børn og familier adgang til gode LEGO oplevelser. Men samtidigt var året præget af global ustabilitet, hvilket KIRKBI, LEGO Koncernen og tilknyttede fonde reagerede på med humanitær bistand og støtte til de mange berørte familier og børn. For ejerfamilien markerede året også forberedelsen af de sidste skridt i generationsskiftet fra tredje til fjerde generation, siger CEO i KIRKBI A/S, Søren Thorup Sørensen i pressemeddelelsen.

Og nu er det jo langt fra sådan at KIRKBI selv puger med pengene, når først de er tjent. Således var der igen i 2022 fokus på at støtte og give tilbage – særligt til de uskyldige mennesker, familier og børn påvirket af krigen i Ukraine.

I 2022 bevilgede KIRKBI 0,2 mia. kroner til velgørenhed, og Ole Kirk’s Fond bevilgede 0,3 mia. kroner til børn og familier, herunder til særligt sårbare grupper. LEGO Fonden nåede et højere uddelingsniveau end nogensinde med tilsagn om støtte på i alt 3,2 mia. kroner, og har over en 5-årig periode uddelt over 10 mia. kroner til velgørende formål.