Når jeg læser om, at flere patienter ved en fejl er blevet registreret som afgået ved døden, selvom de helt afgjort stadig er i live, så er der flere ting, der undrer mig dybt.
Først og fremmest, hvordan kan sådan en kæmpe fejl overhovedet ske? Og hvad har regionen gjort for at sikre, at det ikke sker fremadrettet?
Ifølge koncerndirektøren fra regionen er det ikke tilladt at kontakte patienterne, som ved en fejl er erklæret døde. Men regionerne har da ikke noget problem med at kontakte patienterne, når de kræver deres patienterstatning tilbage, efter de er blevet fejlbehandlet.
Det fortsætter regionerne med trods ændret lovgivning på området og et meget kraftig signal fra Christiansborg. I det famøse sparekatalog fra 2015 budgetterede Region Syddanmark lige frem med, at man ville ændre ankepraksis og indhente 11 mio. kr. fra patienterne på den konto.
Det har så den konsekvens, at patienterne kan blive mødt med et tilbagebetalingskrav flere år efter, at de har modtaget deres erstatning. Christiansborg blev derfor nødt til at ændre lovgivningen, så vi kunne få stoppet denne praksis fremadrettet. Alligevel fortsætter regionen med at forsøge at kræve patienterstatninger tilbage i sager fra før, vi fik ændret loven. Jeg er derfor også meget godt tilfreds med, at regionerne bliver nedlagt.
Med venlig hilsen
Karina Adsbøl, medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti