Inklusion er sådan et godt og positivt ord. Hvem ønsker ikke at være med i et ligeværdigt og berigende fællesskab?
Men hvis man tror, at vi kan inkludere alle børn i den almindelige undervisning – herunder også børn som f.eks. er dobbeltdiagnosticeret, ja så tager man fejl.
Det er ikke ny viden for Socialdemokraterne i Billund Kommune, mest af alt fordi vi gennem tiden har lyttet til børnene, forældrene og lærerne.
Billund kommune er gået efter at inkludere så mange som muligt i den almindelige undervisning. Vi har altid ligget over landsgennemsnittet for vores inklusion.
Nu blæser der så nye vinde over Billund Kommunes målsætning om at inkludere så mange elever som muligt i det almindelige skoletilbud.
Nu skal der kigge individuelt på det enkelte barns behov. Det handler om trivsel også for fællesskabet lyder det.
Ja, for inklusion har haft konsekvenser – også for de mere stærke elever. Fri- og privatskoler har kronede dage, siges der.
Forældre tager i stigende grad deres børn ud af folkeskolen, fordi de oplever, at folkeskolen ikke har de fornødne ressourcer til børnene, når der i en klasse kan være en gruppe elever, som ikke kan modtage almindelig undervisning og som tager meget af lærerens tid. Lærernes sygefravær stiger som en konsekvens af de til tider uholdbare arbejdsbetingelser
Da vi hos Socialdemokraterne for år tilbage kæmpede for at bevare specialklasserne på Sdr. Skole, sagde jeg følgende i byrådssalen:
”Gennem mine mere end 20 års arbejde med børn og unge med særlige behov ved jeg, at der er børn hvis vanskeligheder er af en sådan karakter, at de ikke kan profitere af et tilbud, hvor de er sammen med 20-25 andre børn i en klasse.
Der er børn som har brug for et lille overskueligt miljø med måske max 4-6 andre børn i en klasse.
Flere af de børn har vi sendt ud i normalklasserne. Det magter de ikke og her bliver inklusion til eksklusion – og jeg tror ikke at vi har set skaderne af dette initiativ – Det vil nok først vise sig om nogle år.”
Det blev så nu!
Vi skal have en politik i Billund kommune som sikre at læring og trivsel går hånd i hånd og som sikre at alle børn og unge i kommunen får mulighed for et optimalt lærings- og udviklingstilbud.
Vi skal have INTELLIGENT INKLUSION – hvor børn med vidtgående vanskeligheder får de rigtige undervisningstilbud.
Vi skal sørge for, at vores uddannelser kan indfri vores ambition om den bedst uddannede generation nogensinde.
Jeg hilser derfor meget velkomment, at der i vores kommune nu skal kigges på det enkelte barns behov for skolegang.
Ann Charlotte Gaardsvig Vilstrup
Socialdemokrat, Billund Kommune.