Reaktion på det svar som udvalgsformand Per Nyhus har givet på mit åbne brev vedrørende ombygning af Tinghusgade rundkørslen og cykelstien langs Sydtoften.
Udvalgsformanden anfører, at Teknik- og Miljøudvalget har baseret igangsættelsen af projektet med ombygningen af rundkørslen på et notat. Dette notat indeholder også en analyse af de færdselsuheld som er politiregistreret.
Problemet er bare, at langt fra alle uheld registreres af politiet, herunder mindre uheld, hvor politiet ikke har været tilkaldt.
De uheld på Vestre Boulevard, som jeg har omtalt i mit åbne brev, vurderes af Teknik- og Miljø til at være sket med baggrund i manglende opmærksomhed og hurtig acceleration fra bilisterne side, når de forlader rundkørslen.
Uopmærksomhed er nok altid en faktor ved uheld.
I de omtalte uheld på Vestre Boulevard er det imidlertid i kombination med for lidt plads til, at en bil kan passere en cyklist i betryggende afstand ved udkørsel fra rundkørslen.
Derfor er der et stort behov for, at cyklister ikke ledes ud på kørebanen så hurtigt som det er tilfældet på Vestre Boulevard nord for rundkørslen, og en forlængelse af cykelbanen er meget påkrævet på den omtalte strækning.
Det generelle problem med rundkørslen er, at den er for lille, og den planlagte ombygning med en hævet cykelsti helt tæt på kørebanen vil næppe være en forbedring af trafiksikkerheden.
Der er tale om en kosmetisk ombygning til 2 mill. kr., som kan vise sig at være spildt, hvis der sker nye uheld.
Samtidig vil udvalget stå med et alvorligt forklaringsproblem.
Derfor bør udvalget revurdere beslutningen om den planlagte ombygning af rundkørslen.
Ændring af den dobbeltrettede cykelsti langs Sydtoften, er ifølge udvalgsformanden ikke indarbejdet i det igangsatte projekt, fordi det ifølge ham er et større anlægsprojekt.
Det må bero på manglende vilje til at se på en ganske enkel løsning, som kunne være følgende:
Den projekterede cykelbane frem til efter Poppelvej føres igennem til den vestlige ende af Sydtoften, hvorved der spares omkostningerne til et helle anlæg ved Poppelvej.
Det kræver kun bemaling på kørebanen i lighed med det, der er lavet i Tinghusgade.
Den nuværende dobbeltrettede cykelsti gøres enkeltrettet, hvilket kun kræver ændret skiltning.
Så er der enkeltrettet cykelsti langs begge sider af Sydtoften.
Det kræver vist ikke større udgifter og et særskilt anlægsprojekt.
Det må nu være på tide, at man i Billund Kommune retter op på tidligere tiders fejlagtige projekter, og den dobbeltrettede cykelsti langs Sydtoften er et af disse projekter.
Måske vil det være en fordel at se på lovgivningen for området.
Af Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning nr. 1633 af 20. december 2017 § 110 fremgår det at, ”cykelsti langs vej må kun afmærkes for dobbeltrettet trafik når stien opfylder betingelserne i Vejdirektoratets cirkulære om etablering af dobbeltrettet cykelstier langs vej”.
I det nævnte cirkulære fra Vejdirektoratet står det, ”at en dobbeltrettet cykelsti i bymæssig bebyggelse skal have en bredde på mindst 2,5 m”.
Det vil sige, at den nuværende cykelsti ikke opfylder kravene til en dobbeltrettet sti, idet den kun har en bredde på ca. 1,9 m.
Derfor bør den dobbeltrettede cykelstil langs Sydtoften inddrages i det igangværende projekt.
Med venlig hilsen,
Børge Bladsgaard Jensen