Det går stadig godt på LEGO i Billund. Rigtig godt endda. Det vidner seneste halvårsregnskab om.
I årets første seks måneder voksede omsætningen med hele 46 procent til 23 milliarder kroner sammenlignet med samme periode sidste år. Salget til forbrugerne voksede 36 procent, hvilket overgik væksten i legetøjsbranchen, og markedsandelen voksede globalt og på alle de største markeder.
Det ender med et driftsresultat på 8 mia kroner – en stigning på 104 procent sammenlignet med første halvår af 2020.
– Vi er meget tilfredse med vores fremskridt på alle områder i løbet af første halvår af 2021. Resultaterne er drevet af en stærk efterspørgsel efter vores produkter, som har tiltrukket nye LEGO byggere til vores brand. Færre COVID-19-relaterede restriktioner end i 2020 har bidraget positivt til vores vækst, da vores fabrikker kunne producere uden forstyrrelser, og størstedelen af butikkerne er åbne igen, siger adm. direktør i LEGO Koncernen, Niels B. Christiansen, i en pressemeddelelse.
Og rigtig mange af de indtjente penge bruges på at støtte børns udvikling rundt om i verden via initiativer, der fremmer læring gennem leg. Flere end 1,2 millioner børn fik gavn af produkt-donationer og aktiviteter i lokalsamfund.
Indtil nu i år har LEGO Koncernen sammen med LEGO Fonden, der ejer 25 procent af LEGO Koncernen, doneret mere end 1,5 milliarder kroner til organisationer, der hjælper børn og familier – med et særligt fokus på mennesker i nød.