Playful Learning hjælper Solens elever godt på vej

Kan Playful Learning også bruges udenfor de almene skoletilbud? Ja, mener man på Vestre Skole i Grindsted, hvor også eleverne i det specialpædagogiske tilbud, Solen, benytter Playful Learning.

Det gør hverdagen sjovere, mener nogle af eleverne, Maja Berthelsen, Christina Brock Nissen, Sarah Marie Mols og Amalie Jensen:-

– Det er sjovt, når vi sammen med de voksne kan bestemme, hvad vi skal arbejde med og bruge vores krop på nye måder i undervisningen. Det er nemlig mere spændende, og vi husker meget bedre, hvad vi har arbejdet med, når vi får lov til at bruge vores hænder, lyder det fra 15-årige Maja, 14-årige Christina, 14-årige Sarah Marie og 16-årige Amalie.

Sammen med deres lærer Kennet Petersen og pædagog Malene Filtenborg Larsen har eleverne valgt at arbejde med emnet ”Kærlighed” fra august til december, hvor de bl.a. har haft fokus på ”Kærlighed til mad”. Her aktiverede de deres sanser i arbejdet med madkundskab, hvor de for eksempel lærte om og samlede kantareller, æbler og brombær, som de lavede til marmelade og æblemost.

Derudover trak de på natur- og teknikfaget samt håndværk og design, da de byggede egne biler under emnet ”Kærlighed til biler”. På baggrund af en skabelon, som Kennet Petersen stod bag, brugte eleverne deres fantasi til at videreudvikle denne, så de til sidst endte med lige netop den bil, som de havde i tankerne.

Lige nu er eleverne i gang med teamet ”Kærlighed til et andet menneske”, hvor de bl.a. trækker på fagene dansk og historie, når de læser og laver digte og ser videoer, der sætter ord på svære følelser, som eleverne bagefter taler om i små grupper. Flere af eleverne har tidligere haft meget svært ved at fremlægge, men for eksempel har 14-årige Christina ikke længere problemer med det, fordi hun ikke oplever, at nogen peger fingre ad hende på Solen.

Formålet med undervisningen er at gøre eleverne så klar som muligt til arbejdsmarkedet, hvor det for eksempel er vigtigt, at man kan samarbejde med andre.

Kennet Petersen har arbejdet som lærer i forskellige specialtilbud i 24 år. Han fortæller, at han aldrig før har oplevet en så harmonisk klasse, som han oplever på Solen, og han er sikker på, at Playful Learning er et vigtigt værktøj.

– Jeg er slet ikke i tvivl om, at Playful Learning passer rigtig godt til specialklasser. Vi oplever nemlig elever, der sænker skuldrene efter tidligere erfaringer fra skolelivet, som har givet anledning til mange frustrationer. De opsøger ikke længere konflikter. I stedet falder de til ro i skolen og finder sammen i et fællesskab, hvor ingen dømmer hinanden, siger Kennet Petersen.

Ifølge ham flyver tiden afsted for både de voksne og børnene på Solen.

– Vi voksne ser os selv som piloter, der har ansvaret for at flyve eleverne godt igennem dagen, og vi mærker tydeligt elevernes begejstring, når de får lov til at bruge kroppen og hænderne til at lære. Vi har fokus på at fjerne tidligere nederlag og oplever en stor forskel på elevernes tilgang til undervisningen, når der ikke står dansk eller matematik på skoleskemaet, men at fagene alligevel bliver brugt i de projekter, vi arbejder med, siger Kennet Petersen.

Pædagog Malene Filtenborg Larsen fortæller, at Solen bl.a. handler om at gøre børnene opmærksom på de ting, de er gode til.

– Mange af eleverne har tidligere oplevet nederlag, og vi arbejder med at øge deres selvværd, troen på sig selv og forståelse for hinandens udfordringer. Og vi kan virkelig mærke, at de blomstrer, når de får lov til at bruge deres hænder og krop på en playful måde, hvor vores fokus er på at fremhæve deres succeser, siger Malene Filtenborg Larsen, pædagog på Vestre Skole.

Fakta:

  • Solen på Vestre Skole er et specialtilbud til elever, som møder lærere og pædagoger med viden om generelle indlæringsvanskeligheder, ligesom de møder andre børn og unge, de kan spejle sig i.
  • Eleverne sammensættes ud fra interesser, og hver elev arbejder individuelt med udgangspunkt i mål fra den enkeltes plan.
  • Formålet er, at eleverne får de bedste forudsætninger for at udvikle sig fagligt, personligt, fysisk og socialt med henblik på at få så stor indflydelse på eget liv som muligt.