At børns fantasi er grænseløs, fik de voksne et klart bevis på, da Billund Builds blev afholdt for fjerde år i træk. Her deltog de fleste af kommunens børn – både fra børnehaver og skoler – i det fælles læringsprojekt, som dette år havde overskriften ”Udvikling”. En overskrift, børnene selvfølgelig selv havde valgt!
Der blev bygget spil, energikilder, forhindringsbaner og bæredygtige byer. Der var også børn, der nærstuderede udviklingen i legetøjet, lige fra hvad børnene legede med i gamle dage, til det, der bliver leget med i dag og til, hvad de tror kommer til at fylde børneværelserne i fremtiden.
Som projektleder i Billund Builds Majbritt Christensen udtaler:
– I år har vi haft et stærkt fokus på samskabelse mellem børn og voksne. Vi har været meget bevidste om, at børnene skulle være aktive i at problemløse, udvikle og samarbejde om proces og produkt, men også at børnene på forskellige vis er med til påvirke rammer og forløbet op til og i selve læringsforløbet. Og det har vist os, at samskabelse virkelig fungerer i den virkelige verden.
Majbritt Christensen understreger også, at en af de væsentligste årsager til succesen er, at pædagogerne og lærerne virkelig tør slippe tøjlerne og inddrage børnene. For de fagprofessionelle har Billund Builds også været udbytterigt.
Thomas Jakobsen, der er lærer fra Grindsted Privatskole udtaler:
– Vi oplevede virkelig en god uge, som endte ud i nogle fantastiske fremlæggelser om fredagen. Det er lykkedes til fulde at være en del af processen i samskabelse med elever og deres familie. Vi har opnået nogle flotte resultater i fællesskab.
Udover at Billund Builds skaber et udbytterigt læringsmiljø, ligger der også en sideeffekt i metoden med samskabelse, der handler om, at de fagprofessionelle får frigjort mere tid, som de kan bruge på børn, der har særlige udfordringer. På Grindsted Privatskole er man da heller ikke i tvivl om, at der også i fremtiden skal samskabes:
– Vi er rigtig glade for de erfaringer vi har fået med og ønsker at deltage i Billund Builds til næste år, hvor vi også arbejder på at implementere procestænkningen mere i vores daglige undervisning, siger Thomas Jakobsen.