Studerende og Billund Vand gjorde hinanden klogere

Ni studerende fra Erhvervsakademiet Lillebælt har i løbet af efteråret gennemført en række projekter hos Billund Vand som et led i deres uddannelse til procesteknolog. Det har været en god og udbytterig oplevelse for alle parter, og i dag blev projektet afrundet med en lille konkurrence med præmier til det mest innovative projekt.

Projektet har været en øjenåbner for de studerende i forhold til en fremtid i spildevandsbranchen, og samtidig har Billund Vand fået kigget og regnet på sine processer med nye og friske øjne.

– Jeg havde ikke noget indtryk af spildevandsbranchen på forhånd, men når man snakker med procesoperatørerne herude, så lyder det spændende at få det hele til at gå op i en højere enhed f.eks. når det regner kraftigt, siger studerende Palle Thomsen fra Erhvervsakademiet Lillebælt.

Sammen med sine medstuderende har han også kunnet give Billund Vand noget den anden vej.

– Vi snakkede f.eks. i starten om, hvordan pumperne kører – om der er noget statistik på dem. Det er ikke noget, de lige har tænkt over, men vi blev enige om, at det kunne være spændende at kigge nærmere på, hvordan og hvor meget de kører, forklarer Sabrina Balschmidt.

De studerende roser Billund Vand for en varm og åben modtagelse af de nysgerrige studerende, men det har selskabet også sine gode grunde til.

– Både vi og branchen bør støtte den uddannelse her, så vi bidrager til at udvikle nye talenter til driftsoperatører, siger projektchef Bjarne Bro.

– I en kompliceret verden har vi brug for folk med endnu mere teoretisk viden i kombination med det praktiske. Vores systemer herude bliver mere og mere teknologisk komplicerede med mange flere elementer, der spiller sammen på nye måder. Det kræver større viden om både samspil og styring, så vi får mere effektiv rensning med mindre energiforbrug.

Samarbejdet med Erhvervsakademi Lillebælt har været så stor en succes, at det har vakt interesse for spildevandsbranchens fagblad, og flere aktører i branchen indbydes nu til at deltage i projektet.