Billund Kommune ansætter en borgerrådgiver


Billund Kommune får nu en såkaldt borgerrådgiver. Det bliver Jacob Dahl, der fra 1. februar sidder klar til at agere ombudsmand for kommunens borgere. Det sker efter et politisk ønske i kommunen.

Jacob Dahl er uddannet jurist og kommer senest fra et job i Gældsstyrelsen, og har desuden varetaget flere forskellige funktioner hos Vejle og Slagelse Kommuner. Stillingen er delvist finansieret med midler fra Bolig- og Planstyrelsen frem til 2024.

Formålet med borgerrådgiveren er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen og derigennem sikre, at borgernes henvendelser bliver hørt og brugt til at forbedre kommunens sagsbehandling og den personlige betjening.

– Kommunen er til for borgerne, og derfor giver en borgerrådgiver rigtig god mening. Folk skal opleve, at kommunen hjælper dem. En borgerrådgiver kan bidrage til at sætte fokus på, om der er områder, hvor vi kan gøre det bedre. Jacob har en stærk profil og en bred faglig baggrund, så jeg ser meget frem til samarbejdet, siger borgmester Stephanie Storbank.

I praksis betyder det, at borgere, der oplever udfordringer i deres samarbejde med kommunen, kan kontakte Jacob Dahl og få hjælp til at forstå afgørelser, til at oprette en klagesag eller komme videre med en sag.

Men borgerrådgiveren kan ikke ændre indholdet af en afgørelse, som kommunen har truffet,  eller behandle sager, som behandles i andre administrative klageinstanser. Men borgerrådgiveren kan undersøge, om sagsbehandlingen og kommunens ageren har været korrekt, ligesom han kan komme med forslag til, hvordan kommunens betjening kan forbedres fremover.

Som uvildig rådgiver er borgerrådgiveren ansat direkte af byrådet, som er uafhængig af kommunens administration. Borgerrådgiveren skal også varetage den whistleblowerordning, som alle større danske virksomheder i forlængelse af et EU-direktiv har pligt til at oprette.