Cyklister og vandrere skal overtage jernbanestrækning

De tre borgmesterkandidater, der vil kæmpe for en snarlig overtagelse af Grindstedbanen: Morten Thorøe (Vejen), Stephanie Storbank, (Billund) og Mads Sørensen fra Varde kommune.


– På den her måde kommer vi endnu et skridt tættere på at samle byerne i Billund Kommune.

Sådan lyder det fra borgmesterkandidat i Billund kommune, Stephanie Storbank (V) der sammen med sine partifæller – og borgmesteraspiranter fra Varde og Vejen – Mads Sørensen og Morten Thorøe i dag kiggede nærmere på Grindstedbanen – den nu nedlagte jernbane der engang forbandt Grindsted og Bramming.

Banen blev nedlagt i 2012, hvor de sidste tog på strækningen af sikkerhedsmæssige årsager måtte helt ned på 30 km/t på de gamle, vakkelvorne skinner. Siden da har flere grupperinger af forskellig art ønsket tog tilbage på banen, men for et par år siden blev det altså endeligt vedtaget at sløjfe trafikken på Grindstedbanen.

Men det betyder ikke, at Grindstedbanen er en død sild. Jo, som jernbanestrækning, men fremover skulle der gerne være masser af to-hjulede og to-benede trafikanter på strækningen. I hvert fald hvis det står til de tre Venstrefolk, der hver især bejler til borgmesterstolen i deres hjemkommune. Sammen med folketingsmedlem Anni Matthiesen var de i dag mødt op til et møde med pressen i Stenderup-Krogager, hvor Grindstedbanen går tæt forbi.

Meningen var endnu engang at slå fast, at der skal være en cykelsti på strækningen, og at de tre borgmesterkandidater vil arbejde hårdt på, at de fire kommuner, som Grindstedbanen går igennem, snarest muligt kan få lov at købe banestrækningen af Banedanmark og dermed få fjernet både skinner og sveller fra Grindstedbanen, og i stedet forsyne strækningen med cykel- og vandrevenligt belægning, så der kan komme liv på stedet igen.

– Jeg kunne godt forestille mig en pendant til Hærvejen, siger Anni Matthiesen som forslag til en kommende branding af stien. Den vil i øvrigt – hvis den bliver til cykelsti – gøre det muligt at cykle hele vejen fra Bramming til Aalborg, uden at cykle på store veje.

Rent lokalt i Billund kommune ser Stephanie Storbank – der i øvrigt selv bor ganske tæt på banelegemet – gode muligheder i en cykelsti i stedet for jernbane.

– Det her vil kunne forbinde vores små byer endnu bedre med hinanden og med de større byer, siger Stephanie Storbank.

I respekt for aftalerne og forhandlingerne med Banedanmark har Billund kommune endnu ikke nogle planer på tegnebrættet om hvad der kunne være på den lokale del af banen.