Læserbrev: Danmark skal være Nordeuropas mest miljøvenlige rejsemål

Som Venstres turismeordfører er jeg meget glad for, at vi i regeringen netop har præsenteret en ny turismestrategi. Det er en ambitiøs strategi, der vil gøre den lokale turisme bedre og grønnere. I strategien er en målsætning om, at Danmark skal være top tre i Nordeuropa, når det kommer til turisternes ferieoplevelse. Ikke nok med det, så skal Danmark være nummer ét, når turister skal vurdere bæredygtigheden af deres rejsemål. Det kræver en aktiv indsats med flere grønne initiativer.

Turisme udgør en kæmpe del af eksporten i dansk økonomi og beskæftiger rigtig mange mennesker. Alle fra bookeren i rejseselskabet til ungarbejderen, der langer is over disken, skal gerne kunne mærke, at de får flere gæster fra ind- og udland lokalt. De skal også kunne mærke, at de er en aktiv del af den grønne omstilling.

Vi vil forbedre outdoorturismen, for at tiltrække flere gæster til den danske natur. Der skal blandt andet være flere cykel- og vandreruter. Der skal etableres 3-5 nye lokalt forankrede ruter. Initiativet kommer til at ligge hos Partnerskab for Rekreativ Infrastruktur, der også får ansvar for at udpege ruterne. Der afsættes i den forbindelse 10 mio. kr. til at udvikle samarbejdet om ruterne og til at sætte ekstraordinært spot på eksisterende ruter gennem målrettet markedsføring. I den forbindelse synes jeg, at det er helt oplagt at markedsføre Hærvejen, hvor man kommer forbi mange pejlemærker af stor betydning for dansk kultur og natur. Derudover mener jeg også, det ville være på sin plads at markedsføre ’Den skæve bane’, når den står færdig. Ruten løber mellem Grindsted og Brande langs det gamle jernbanespor og er en rute meget rig på forskellig natur. Derudover er det en sjov oplevelse i at følge skinnerne og tænke tilbage på den tid, hvor Danmarkskortet var helt fyldt med lokale togruter.

Vi vil også etablere et knudepunktsnetværk for cykelentusiaster, så flere kan få glæde af frisk luft på de danske landeveje. Tour De France i 2022 har blandt andet været med til at øge opmærksomheden omkring cykelsporten i Danmark, derfor er det supergodt, at der nu kommer et initiativ, der kan understøtte den voksende interesse. Danmark er en cykelnation og det skal vores infrastruktur og outdoortilbud selvfølgelig afspejle! Der afsættes også 34 mio. til VisitDenmarks markedsføring, så vi kan blive bedre til at lokke udenlandske turister til udenfor højsæsonen.

Med infrastrukturplanen er der afsat ½ milliard til at opsætte ladestandere og 3 mia. til at fremme cyklisme. Det er sammen med mange initiativer og mål i turismestrategien med til at imødekomme den efterspørgsel, som turister har når de besøger Danmark. For vi ved at flere har en elbil og flere har et ønske om at leje en cykel når de er på ferie. I det hele taget er der ved at komme en stor gruppe af grønne turister, der efterspørger bæredygtige løsninger – også når de er på ferie. Turismebranchen skal nemlig også tage ansvar for den grønne omstilling, og så er det kun en gevinst, at vi samtidig imødekommer et stigende behov for grønne tilbud fra vores udenlandske gæster.

Venlig hilsen

Anni Matthiesen, MF (V), Turismeordfører, Egebjerg Landevej 14, 7200 Grindsted