Kære Ulrich
Jeg har stor respekt for, at du og andre kommunalpolitikere mener noget om, hvad der rører sig i kommunen – også i sagen om den hjemsendte leder på BillundSkolen. Det her svar er ikke et udtryk for holdninger for eller imod den beslutning, Skolechefen har taget om at overtage ledelsen på skolen. Det er alene et svar og en række spørgsmål til dig og den øvrige kommunalbestyrelse, Ulrich.
Hvad vil I gøre? Denne sag peger på mangler hos den øverste ledelse på BillundSkolen – men hvilke vilkår får skoleledere (ledelse) til at bedrive god ledelse? Hvad tænker du, der skal til for at højne trivslen blandt medarbejderne?
Hvilket ansvar synes du, Billund Kommune som overordnet arbejdsplads har?
Tillad mig at bruge iltmaske på et fly i turbulens eller det, der er værre som en metafor for situationen på BillundSkolen. Hvad hjælper det med iltmasker, uanset om ledelsen så ikke evner at påsætte den korrekt – hvis der er et knæk på ledningen, så ilttilførslen hindres?
Hver gang, I tager beslutninger, der strammer grebet om skoleledelsens ressourcefordelingsgrundlag, så forplanter det sig hos medarbejderne på skolerne – og potentielt hos eleverne. Det er ikke raketvidenskab.
Der er faktisk ikke noget lærere og skolepædagoger hellere vil end at bedrive solid, kompetent, interessant og værdig undervisning. Der er ikke noget, der kan skabe mere mistrivsel blandt selvsamme gruppe, end hvis vilkårene herfor ikke er der. Gang på gang at skulle løse opgaven på en utilfredsstillende måde, fordi intet andet var muligt
Hvis vi skal fastholde sammenligningen med det private erhvervsliv – hvornår er du så sidst gået til et vigtigt møde med dine vigtigste kunder uden at være forberedt? Hvor du samtidig følte dig godt tilpas? Nej, vel…?
En relationskompetent lærer/pædagog er afhængig af et stærkt fundament at stå på. En afgørende sten i fundamentet er tid. Tid til forberedelse, så det ikke bliver de øverste kopier på skrivebordet, der (endnu engang) må gøre det ud for velforberedt undervisning-look alike.
Tid, der kun er blevet mindre af efter, at 2-lærerordningen i indskolingen er løst uden ressourcetilførsel, men alene ved at skrue op for antal læste undervisningstimer, heraf ned for forberedelsestiden. Hvordan har nogen i deres vildeste fantasi forestillet sig at højne trivsel og kvalitet med den løsning?
Du skriver det selv, Ulrich – du har sagt det længe og peget på skolerelaterede udfordringer før. Men hvad skal der så gøres?
Slangen til ilttilførslen er knækket – og den kan ikke nøjes med en gang gaffatape. Der skal helt nye slanger til. Du/I som kommunalbestyrelse har også et ansvar her!
Kære forældregruppe bag det åbne brev. Tak for at sætte fokus på problemerne – i sobre, men helt utvetydige vendinger.
Venlig hilsen
Rikke Jakobsen, Mor til elev på BillundSkolen, Læreruddannet