Lokalplansager sendes i de lovbestemte høringer. Er det en ren parodi, fordi de allerede er aftalte og bestilte på forhånd?
Borgerne tror, at de høres, og at det nytter at protestere og komme med ændringsforslag. Men faktum er, at sagerne ofte er afgjorte på forhånd.
Forvaltningen indstiller sagerne med bilag til politikkerne, som skulle være i dialog med borgerne, men alligevel ikke ændrer et komma.
Ændringer af kommuneplanen og lokalplaner sendes i Forudgående Offentlig Høring, efterfølgende 8 ugers høring – og der er oprettet en Klageportal i det offentlige system, hvor alle klager skal sendes gennem.
Så langt så godt, borgerne tror, at de har en indflydelse.
Problemet med Klageportalen er blot, at der ikke kan klages FØR den færdige beslutning ER vedtaget af Byrådet.
I referatet fra Teknik- og miljøudvalgsmødet den 10. november 2015 oplyser forvaltningen, at der endnu ikke er modtaget en klage.
Nej, for der kan ikke klages på det tidspunkt i forløbet!
I sagen om hotelbyggeri på Åstvej 6 i Billund er der indsendt klager gennem Klageportalen, svarfristdatoen er den 27. juni 2016, alligevel overhører Billund Kommune fuldstændig borgerne i denne sag.
Billund Kommune vil ændre kommuneplanen og give tilladelse til et 15 meter højt hotelbyggeri på en matrikel, som ikke er større end 2 parcelhusgrunde i det umiddelbart tilstødende Skovparken.
Det indstilles således som første instans i den endelige beslutningsrækkefølge på Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 7. juni 2016, at byrådsbeslutningen fra den 15. marts fastholdes.
Det gøres uagtet, at der verserer en uafsluttet klage til Natur- og Miljøklagenævnet og uagtet, at borgere og grundejere både har fremsendt 146 protestunderskrifter, høringssvar og klager til byrådet over sagsbehandlingen, hvor der ikke tages hensyn til borgernes synspunkter overhovedet.
Udover borgere har også politikere, som dog er i mindretal i byrådet, klaget over sagsbehandlingen og beslutningen i denne sag.
Vend hotellet 90 grader!
Forvaltningen fejer fuldstændigt et godt forslag af bordet, nemlig muligheden for at vende det påtænkte hotelbyggeri 90 grader, så der kun vil vende en gavl mod Skovparken. De væsentlige indbliksgener fra vestvendte vinduer vil hermed reduceres, ligesom de ubehagelige lysgener fra oplyste hotelvinduer vil kunne undgås.
Forvaltningen skriver som bilag til Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 7. juni, at ”Placeringen på grunden har været valgt ud fra at skabe størst mulig afstand til boligområdet”.
Mærkværdigt, for det tilstødende boligområde ser helst denne løsning!
Behold som minimum den beskyttende murhøjde!
Også forslaget om at bibeholde den eksisterende murhøjde på i dag minimum 2,7 meter fejes af bordet. Forvaltningen noterer til Teknik- og Miljøudvalget, at ”Et 2,7 meter højt hegn eller murværk vil efter forvaltningens vurdering virke dominerende og skæmmende for helhedsindtrykket”.
Hvem er det, det virker dominerende og skæmmende for?
Er det skæmmende for turisterne, forvaltningen eller den privatøkonomiske interesse, som én bygherre repræsenterer?
Eller beskytter vi blot en lille smule de borgere og grundejere, som ved et hotelbyggeri bliver meget berørt og får deres ejendomsværdier væsentligt beskåret.
Sagen har paralleller til lignende sager i Billund, hvor vrede borgere fuldstændig føler sig overhørt.
Vil politikerne bedre kunne forstå, hvad de er med til at beslutte, hvis de selv pludselig skulle være nabo til et 15 meter højt hotel i baghaven?
Venlig hilsen
Per Sørensen, Helle Damm, Ib Lund Jensen, Merete Iversen