Læserbrev: Er Playful Learning stadig leg – eller er virkeligheden ved at indhente folkeskolen?

Playful Learning ( PL) begrebet er sikkert startet op med den bedste intention- men banker virkeligheden nu på døren.

En legende tilgang med aktiv deltagelse og oplevelse af mening for eleverne i undervisningen. Men er det mon, det eleverne oplever? Oplever eleverne at de bliver inddraget i emnerne og derved oplever den mening i deres indlæring, som PL skulle være baseret på.

Resultaterne af dele af evalueringen siger Nej.

Eleverne oplever stress over projekter, ønsker flere pauser imellem projekterne oveni at de ønsker at opleve medbestemmelse.

Vi har snakket med en del forældre de sidste par år, der oplever at særligt i udskolingen bør fokus være på kommende eksamener og et generelt større fokus på fagligheden i hele skoletiden.

Oplever lærerne at der er plads til metodefrihed eller bliver PL den overordnede ramme for undervisningen?

Vi tænker bestemt at implementeringen af Playful Learning særligt i indskolingen giver mange muligheder for at læring kan foregå igennem leg.

Men kan vi tillade os at en del af  vores børn og unge oplever en kaotisk skoledag uden lærere i undervisningslokalet (egen erfaring ), da lærerne har travlt med at løbe rundt efter de andre elever fra klassen på hele skolen. Støjende klasselokaler og ustruktureret undervisning bliver også fremhævet i rapporten, så hvad  med de elever der profiterer af en helt almindelig skoledag,  skal disse presses ud på kommunens fri- og privatskoler?

PLs virke i folkeskolen kalder på et genbesøg med et fokus på om PL øger elevernes trivsel i folkeskolen.

Venlig hilsen

Rie Køppen, spidskandidat for SF til KV25 på vegne af SFs kandidater til KV25