En aktion mod Ryanair er en varm kartoffel i Billund Kommune. Fordi det kan komme til at koste lokale arbejdspladser. Og fordi flybilletterne måske vil stige lidt, hvis Ryanair ikke bare flytter deres base fra Billund Lufthavn, men også på sigt stopper med at flyve derfra. Det sidste er der dog intet, der tyder på. Derfor finder jeg det alligevel uforståeligt, at lokale Venstre-folk som Ulrik Kristensen kan forsvare luftfartsselskabet med, at de lokalt skaber omsætning.
Som liberalist skal man selvfølgelig forsvare den frie konkurrence – men fri konkurrence forudsætter jo lige betingelser. Og det er bestemt ikke den situation, vi har blandt luftfartselskaberne i dag. Ved at underbetale deres arbejdskraft sætter Ryanair således de andre luftfartselskaber i en unfair konkurrencesituation. Det sker fordi disse luftfartselskaber overholder de regler, der gælder på det danske arbejdsmarked og derfor betaler en højere pris for deres arbejdskraft.
Er det rimeligt, at bruge en sympatiaktion som et værktøj mod Ryanair? Ja det er det, for hvis ikke fagbevægelsen stopper Ryanair, hvem skal så? Hvem bliver den næste virksomhed, der etablerer sig i Danmark og underbetaler deres arbejdskraft? Og vil danske virksomheder være tjent med en sådan udvikling?
Jeg er af den opfattelse, at vi skal tage godt imod fremmede borgere og virksomheder, der ønsker at nedsætte sig i Danmark. Vi har brug for dem alle. Men både borgere og virksomheder må lære, hvordan kultur og arbejdsmarked fungere i Danmark. Det skal vi hjælpe dem med – fuldstændig som LO er i gang med at lære Ryanair lige nu.
Gitte Ottosen
Gruppeformand for den Socialdemokratiske byrådsgruppe