Corona satte en midlertidig stopper for lufthavnens vækst

Foto: Billund Lufthavn


Året begyndte ellers så godt for Billund Lufthavn, der så sent som i februar havde voksende passagertal på hele linjen. Men så kom marts og en COVID-19-virus der indtog Danmark.

En nedlukning af landet og en lukning af landets grænser betød en uundgåelig tilbagegang på passagertallet for lufthavnen, der i forhold til marts sidste år oplevede en nedgang på hele 58,3 pct. Dermed nåede blot 103.720 passagerer at gå gennem terminalen i Billund, inden Mette Frederiksen trykkede på stop-knappen.

– Det er selvfølgelig hårdt at se en tom afgangshal, men vi har taget de fornødne forbehold for at tilpasse os situationen. Det er blandt andet ved hjemsendelse af 650 medarbejdere på lønkompensation. Og vi forventer, at vi i april og maj får minimal trafik. Måske helt ned til omkring 3-5 procent af vores normale niveau, siger administrerende direktør i Billund Lufthavn, Jan Hessellund.

Men på den anden side af landingsbanen, er der godt gang i fragten. Her flyver fortsat 42 ugentlige fragtfly til og fra Billund Lufthavn, og der er fortsat gang i arbejdspladsen 24 timer i døgnet hele ugen.

UPS, Fedex/TNT, DHL samt Turkish Airlines flyver tilsammen over 400 tons varer ind og ud af lufthavnen om ugen.

Covid-19 har påvirket mængden på fragten, som giver en nedgang på 16,7 procent. Det betyder, at der har været 3.898 tonseksport og 1.631 tonsimport i marts.

Størstedelen af nedgangen stammer fra godset, der kører i lastbil fra Billund Lufthavn. Lastbilerne kører til de store europæiske lufthavne, hvor godset bliver fløjet ud i verden med de store passagerfly. Men når passagerflyene, der normalvis også flyver med fragt i lastrummet, ikke længere flyver, betyder det selvfølgelig en stor nedgang i fragten.

– Der er et stort, efterspurgt behov for at holde vareforsyningen ind og ud af Danmark kørende, derfor er vi meget stolte af vores yderst velfungerende fragtcenter, der netop gør det. Nedgangen i fragten er lige nu en selvfølge, når passagerflyene i de store hub-lufthavne, der normalvis også flyver med fragt, ikke flyver længere, fastslår Jan Hessellund i en pressemeddelelse.