Flere skoler kommer med i mindfulness-forløb

Modelfoto


Ideen om mindfulness for de yngste skolebørn udbredes nu til endnu to skoler i Billund Kommune.

I forbindelse med Sundhedspolitikken 2014-2017 blev 0. klasser på Hejnsvig skole og Søndre Skole tilbudt et 8 ugers mindfulnessforløb – som et initiativ under temaet Mental sundhed i sundhedspolitikken. Hele initiativet blev så vel modtaget af elever og lærere, at det nu udbredes til Sdr. Omme og Vorbasse skoler i det kommende forår.

– Jeg glæder mig over at flere skoler kommer med i forløbet, for vi oplever i indskolingen på Hejnsvig skole at eleverne stadig er glade for at vi anvender nogle af de værktøjer vi lærte, fortæller Mette Hansen, der er SFO- og Indskolingsleder på Hejnsvig Skole.

Her kan mindfulness opleves i flere forskellige udgaver:

– Der er forløb i musikundervisningen, hvor der i mindfulness-rummet gennemføres nogle af de sessions. I forbindelse med at eleverne kommer ind fra frikvarter eller bevægelsesbånd og har brug for hjælp til at få pulsen ned og kroppen i ro. Og indimellem anvendes det som en stille start på skoledagen. Jeg er sikker på at mindfulness er kommet for at blive hos os, og vi ser frem til at få skabt et netværk mellem de der blev uddannet i dette forløb, siger Mette Hansen.

Ifølge lærerne er børnene blevet bedre til at mærke sig selv, beskrive deres følelser med ord, modtage kollektive beskeder og at de er blevet bedre til at koncentrere sig. Alt sammen er faktorer, der har betydning for læringsparatheden. Resultaterne indikerer også en bedre trivsel – i hvert fald efter lærernes opfattelse – ligesom børnene er blevet bedre til at håndtere konflikter og de har fået bedre gensidig respekt og forståelse for klassekammeraterne.