Husk nu det lys på cyklen!

Her ses den tydelige forskel på en cyklist med og uden lys.


Det værste morgenchok man som bilist kan få er at ramme en cyklist. En mørk cyklist. Og især et barn, der ikke har lys på cyklen en mørk efterårs- eller vintermorgen, hvor mørke cyklister er så godt som usynlige.

Men én ting er at have lys på cyklen – en anden ting er om de lygter vi sætter på ungernes cykler er gode nok?

Michael Therkildsen, der ejer Fri BikeShop på Hedegårdsvej i Billund pointerer, at det langtfra er ligegyldigt, hvilke af de godkendte cykellygter du vælger.

– Du kan sagtens købe lygter for en slik, men cyklister skal bare vide, at der er forskel på godkendte lygter. Det afgørende punkt er, om du udelukkende kører i byen, hvor der er gadelamper, eller om du også bevæger dig ud på veje uden cykelstier og ordentlig belysning. På landevejen er cyklister meget mere udsat, hvilket kræver lygter, der er kraftige. I byen kan man nøjes med mindre. Som blød trafikant kan man næsten ikke blive synlig nok, og jeg ville i hvert fald ikke sende mit barn ud i trafikken med et sæt billige lygter, fortæller Michael Therkildsen.

SÅDAN ER REGLERNE:

En almindelig cykel skal udstyres med mindst én forlygte og mindst én baglygte. De skal være monteret på cyklen, så cyklister kan altså ikke nøjes med at stikke lygten i baglommen.

På ladcykler, der er bredere end en meter, skal der monteres to baglygter med mindst 60 centimeters afstand.

Alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang – og derudover også i tåge, regn og kraftigt snevejr, hvor sigtbarheden falder.