Back2School hjælper børn til at få det bedre med at gå i skole

En del af Nanna Madsens Back2School-forløb bestod af samtaler mellem familien og en af Billund Kommunes familievejledere. Foto: Billund kommune


Hovedpine og andet fysisk ubehag var dagligdag for Nanna Madsen, når hendes forældre ville sende hende afsted om morgenen i 6. klasse. Men de to lærerforældre vidste godt, at for højt skolefravær ikke ville gavne deres datter, så hun fik ikke lov til at blive hjemme. De var optagede af at hjælpe deres datter og kontaktede derfor Billund Kommunes familievejledere.

Familien startede herefter i det evidensbaserede forløb, Back2School, som Billund Kommune tilbyder familier med børn, der har bekymrende skolefravær eller har det dårligt med at gå i skole. Back2School er et forløb på 12 sessioner og fire skolemøder over fire måneder, hvor forældre, barn, skole og familievejleder gennem mål, hjemmearbejde og belønninger sammen arbejder med, at barnet får det bedre med at gå i skole.

– Som hjemsted for Børnenes Hovedstad stræber vi efter at have det enkelte barn i fokus. Derfor tager vi det alvorligt, når børn har et højt skolefravær eller har det dårligt med at gå i skole. Vi ved, at det er et stort problem i hele landet, og derfor er jeg glad for, at vi i Billund Kommune kan tilbyde et evidensbaseret forløb, der hjælper kommunens børn med at få det bedre med at gå i skole, siger Bjarne Larsen, formand for Billund Kommunes Børne- og Familieudvalg.

Der er en vis struktur for, hvordan sessionerne i et Back2School-forløb skal foregå. Samtidig bliver de individuelle forløb skræddersyet til, hvad den enkelte familie og elev har behov for. For Nanna Madsen og hendes familie var en del af løsningen bl.a., at hun i en periode var mindre i skole, end hun plejede.

– Det var en stor øjenåbner for os som forældre, da familievejlederen under forløbet hjalp os med at indse, at Nanna ikke kunne holde til at være i skole fuld tid, at vi ikke skulle tvinge hende afsted, og at hun ville få det bedre med at gå i skole, hvis vi sommetider gav hende lov til at blive hjemme, fortæller Mitti Madsen, mor til Nanna Madsen.

Nanna endte med at være på nedsat tid i skolen resten af 6. klasse og hele 7. klasse, men er i 8. klasse i skole på fuld tid igen. Hun har dog stadig mulighed for at administrere sin energi og blive hjemme for at lade op før eller efter en lang dag, hvis hun har brug for det.

En del af Back2Scool-forløbet er også hjemmearbejde mellem sessionerne og et belønningssystem, der skal gøre det mere attraktivt for barnet at komme tilbage i skole. For Nanna handlede belønningssystemet om at få skabt nogle rutiner omkring at gå i skole, fordi det var noget af det, der var svært for hende.

Samtidig arbejdede familien målrettet med skolemøderne, hvor de sammen med skolen og familievejlederen lavede konkrete aftaler for, hvordan Nanna kunne få den bedst mulige skoledag.

Erfaringerne fra Back2School-forløbet og de ting, som den tilknyttede familievejleder var kommet frem til, hjalp til, at Nanna i 7. klasse blev udredt for ADHD og nu i højere grad får den hjælp, hun har brug for.

 

Fakta om Back2School

  • Billund Kommunes familievejledere har i 2,5 år tilbudt det evidensbaserede forløb, Back2School, for familier med børn, der har bekymrende skolefravær eller har det dårligt med at gå i skole.
  • Indholdet af forløbet varierer alt efter problemstillingen fra angstbehandling til depressionsbehandling eller behandling af adfærdsproblemer
  • Tre måneder efter forløbet på de 12 sessioner er der en boostersession, hvor familien bliver mindet om, hvad de skal arbejde med.
  • Forløbet består af møder med både forældre, barn og skole, og møderne foregår bl.a. på skolen for at hjælpe barnet tilbage i skole.
  • Forløbet handler også om at hjælpe tidligt, inden skolefraværet bliver for højt.