Det er ikke kun Billund-produktet LEGO-klodsen, der er populær hos amerikanerne. Dansk Mjød, der produceres hos Bryghuset på Kløvermarken i Billund, er så populær i USA at selveste Discovery Channel nu kommer og filmer stedet:
– Der kommer et filmhold og filmer en mjød-produktion fra ende til anden. De fleste af os kender de der how-to-make-it-udsendelser på en 10-15 minutter, og det er sådan en de kommer og filmer her på stedet, siger Michael Brogaard, der er indehaver af Dansk Mjød og Bryghuset Billund.
Han har brygget mjød i mange år og eksporterer i dag rigtig mange liter mjød til USA. Præcis hvor mange holder han af konkurrencehensyn for sig selv. Men alene dét at produktionen af hans mjød har vakt interesse hos Discovery viser, at Dansk Mjød fra Billund er voldsomt populært i “the US of A”.
– Vores produkt findes i 40 stater efterhånden, så jeg må jo nok snart derover og hilse på noget mere, griner Michael Brogaard, der – forståeligt nok – er voldsomt stolt af at netop hans bryggeri er valgt ud af alle de mange der findes i hele verdenen.
Udsendelsen “How It’s Made” kan løbende ses på Discovery og på ScienceChannel og har et potentiale på 2 mia seere.