7-årige Aura holder et fast greb om sin klassekammerat Ula. Sammen er de på vej fra Sdr. Omme Skole forbi kirkegården ved Hovedvejen og op ad Møllevejen. Men det er ikke en afstikker, de er på. De har nemlig påbegyndt et forløb i Børns Smutveje sammen med deres klasselærer, Billund Kommune og Center for Børnenes Hovedstad, der skal styrke deres færdigheder som lette trafikanter langs de befærdede veje omkring skolen.
Chefkonsulent Helle Neigaard fra Center for Børnenes Hovedstad er projektleder. Hun ser frem til, at klassen fra 1. årgang på Sdr. Omme Skole i løbet af maj og juni skal kortlægge deres ruter til og fra skole som henholdsvis bilist, cyklist eller gående. Undervejs taler de om, hvad de støder på, og hvordan man navigerer sikkert i trafikken.
– Det er helt nyt, at børn selv er med til at kortlægge deres skoleveje. Det giver os ikke bare indsigt i, hvilke ruter de foretrækker, men også hvorfor – og hvad de oplever som trygt og utrygt, siger Helle Neigaard.
Eleverne i 1. klasse på Sdr. Omme Skole skal i forløbet indtegne deres ruter og blive klogere på trafikforholdene ved deres ruter. Undervejs undersøger de udfordringer, vurderer og taler om egen og medtrafikanters adfærd.
Klasselærer Mette håber, at projektet kan rykke ved elevernes selvstændighed i trafikken:
– Det spændende er, at børnene arbejder med noget, der giver mening for dem. Det er nærværende for dem fordi det er i deres eget bysamfund. De opdager steder, hvor det ikke føles trygt – og lærer at forstå hvorfor, siger hun.
I første omgang skal eleverne i 1. klasse på Sdr. Omme Skole skabe et kort med den gode rute mellem skole og hjem, men projektet kan udvides til at gælde flere elever.