Flytning af Drive-elever skal ske på en helt særlig måde

En ting er at skulle pakke en hel skole ned og flytte til en anden matrikel. En anden – og mere følsom – ting er når det er en skole fyldt med neurodivergente elever, som det er tilfældet med skolen Drive, der skal rykke fra lokalerne på Kløvermarken til en spritny skole mellem Travbyen og ISB.

– Mange af eleverne lever med fx autisme, angst eller ADHD – og for dem er det helt afgørende, at flytningen bliver tydeligt rammesat og tilpasset den enkelte, forklarer administrerende direktør i Drive, Nadia Krømer Lützhøft.

For mens flyttekasserne fyldes, og byggepladsen summer af aktivitet, mærker både børn og voksne, at noget stort er på vej. Siden 2020 har Fonden Drive holdt til på Kløvermarken, hvorfra de bl.a. har drevet skolevægringstilbuddet Forward Drive og dagbehandlingsskolen Drive School of Motivation for børn og unge med forskellige psykiske vanskeligheder.

Efter sommerferien flytter tilbuddene ind i en bygning, der fra første streg er tegnet med børns trivsel som førsteprioritet. Og selvom der stadig hamres og males på byggepladsen, mærkes forvandlingen allerede.

– Vi pakker selvfølgelig ting og møbler ned – men vi pakker også alt det usynlige med: vores traditioner, gode minder, trygge rammer og vores pædagogiske greb. Og vi gør det med stor omhu og med børnene i centrum, siger Nadia Kræmer Lützhøft.

Byggeriet, som er udviklet af KIRKBI, er skabt med input fra personale, ledelse og eksterne eksperter. Ifølge Nadia Kræmer Lützhøft er det et sjældent eksempel på, at bygning og pædagogik er tænkt sammen fra start.

– Vi har været med helt fra idéfasen. Det betyder, at bygningen ikke bare bliver pæn – vigtigst af alt bliver den meningsfuld for os og vores målgruppe. Der er fx rum, der understøtter sanseintegration, rolige zoner og fleksible læringsmiljøer, som passer til vores elevers behov, siger direktøren.

Skolen og skoleværingsteamet flytter ind i august, men børnene forberedes allerede nu. Det sker i et tempo, der tilgodeser deres behov for struktur, forudsigelighed og genkendelighed. De har bidraget til indretningen og delt håb og bekymringer omkring flytningen – alt sammen som en del af en planlagt pædagogisk overgang.

– For det hele begynder ikke først, når vi flytter ind. Det begynder i samtalerne, i billederne, i det børnene får lov at gøre og forstå. For nogle børn kan lang ventetid skabe uro – for andre er det vigtigt med netop tid. Den balance arbejder vi aktivt med, tilføjer Nadia Kræmer Lützhøft.

I juni markeres afskeden med skolebygningen på Kløvermarken med en afslutningsfest. Her bliver der mulighed for at høre om visionerne bag den nye skole og tage afsked med de gamle rammer på en måde, der også giver mening for børnene.

– Vi gør det her i et tempo, hvor vi kan tage børnene med. Det er vigtigt, at de oplever, at vi flytter noget trygt med os – og at det nye også bliver deres sted, siger Nadia Kræmer Lützhøft, hvis personale arbejder tæt sammen med børnene om små ritualer og genkendelige overgange. Således er eleverne med til at pakke ned og tage med på genbrugspladsen for at afslutte noget på egne præmisser.

Når den nye bygning står klar, bliver den ikke bare en arbejdsplads og skole – men også et sted for læring, udvikling og inspiration.

– Vi håber, mange vil komme og se den. Det gælder både fagfolk, politikere og skoler. Vi har bygget noget, som forhåbentlig kan være med til at vise, hvordan vi kan skabe læringsmiljøer, der favner flere børn. Vi bygger ikke kun for os selv – vi bygger for at inspirere og dele. Det er hele idéen med Drive, fastslår Nadia Kræmer Lützhøft.

Skolen planlægger både rundvisninger for lokale børn og fagfolk i august, samt en housewarming og åbent hus for samarbejdspartnere og politikere i september.