Det blev ikke til nogen nominering af lærere fra Billund kommune, da ekspertpanelet ved Politikens Undervisningspris 2016 skulle udvælge finalisterne til prisen.
Fra Billund kommune var Kasper Vinding og Bettina Kølsch, der begge arbejder på BillundSkolen, indstillet til prisen. I begge tilfælde var det forældre, der stod bag indstillingerne. Men det lykkedes altså ikke for de to lokale lærere at komme gennem nåleøjet til finalefeltet.
Ifølge politiken.dk har panelet i grundskolekategorien lagt vægt på at nominere lærere, som blandt andet har fokus på både faglighed og trivsel og som både har blik for den enkelte elevs udfordringer og potentialer, men også klassefællesskabets muligheder.
– Vi har kigget efter de lærere, der formår at arbejde med det faglige stof på en sådan måde, at eleverne ikke kun lærer færdigheder, men også får mulighed for at tilegne sig viden, som de også kan bruge i andre sammenhænge, og som formår at gøre det faglige indhold levende, relevant og betydningsfuldt, siger panelmedlem Lise Tingleff Nielsen, der er forskningschef ved Professionshøjskolen UCC og medlem af Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning samt Rådet for Børns Læring til politiken.dk.