Klageinstans kritiserer lokal indsats mod mobning


Ledelsen på Lynghedeskolen afd. Stenderup har ikke gjort sit arbejde godt nok i sagen om mobning på skolen.

Det må blive konklusionen efter Den Nationale Klageinstans mod Mobning nu har afgjort en sag om skoleledelsens håndtering af mobning på skolens afdeling i Stenderup. Her står det klart i afgørelsen, at skolens ledelse skulle have konstateret, at der i en af klasserne har foregået mobning eller lignende, og at udfordringerne i den konkrete sag ikke alene centrerer sig om én navngiven medarbejder.

Den Nationale Klageinstans mod Mobning peger på, at der også er udfordringer i den pågældende klasse – dels i forhold til relationen eleverne imellem, men også i forhold til relationen mellem eleverne og lærerne.

– Den Nationale Klageinstans mod Mobning finder ikke, at skolen alene kan behandle sagen som en personalesag, da arbejdet med at skabe trivsel og tryghed forudsætter en solid arbejdsindsats på klasseniveau og ud fra forskning i det fællesskabsorienterede mobbesyn, står der at læse i afgørelsen.

Skoleledelsen har ifølge en pressemeddelelse fra Billund kommune tidligere iværksat tiltag i et forsøg på at komme problemet til livs ved for eksempel at have to voksne tilstede ved en navngiven medarbejders undervisning, ligesom skolen har tilbudt eleverne at tale med en ATK-medarbejder.

– Jeg kan konstatere, at skoleledelsens tidligere tiltag ikke har været gode nok. Vi er optagede af børnenes trivsel og tryghed, og det er derfor en sag, som vi tager meget alvorligt. Derfor har vi straks, efter at have modtaget afgørelsen fra Den Nationale Klageinstans mod Mobning, bedt skoleledelsen om at redegøre for, hvilke akuttiltag de vil iværksætte for at sikre elevernes trivsel og tryghed, siger direktør for Børn, Unge og Arbejdsmarked i Billund Kommune, Anders Lundsgaard.

Skoleledelsen har oplyst, at de midlertidigt har iværksat følgende tiltag efter afgørelsen:

  • Den pågældende lærer er frataget al undervisning som minimum, indtil afdækningen er færdiggjort
  • Samtlige lærer og forældre i klassen er orienteret om sagen, de akutte tiltag, den kommende kortlægning og handleplan
  • Der iværksættes et trivselsforløb for den pågældende klasse, og skolen kontakter Klassetrivsel.dk for at blive understøttet i trivselstiltag.

Derudover vil kommunens PPS-psykolog og pædagogiske konsulent gennemføre interviews med eleverne. Samtidig beder Billund Kommune en uvildig ekstern part om at afdække problemerne grundigt.

– På bagkant af den eksterne afdækning vil vi udarbejde en handleplan, som vi effektivt vil bruge til at bringe problemerne til ophør. Og i den forbindelse vil jeg gerne understrege, at vi er klar til at tage de nødvendige forholdsregler, når afdækningen foreligger. Elevernes tryghed og trivsel er vores førsteprioritet, siger Anders Lundsgaard, som også sætter gang i et arbejde med at revidere kommunens antimobbestrategi, så den bliver udarbejdet i henhold til nyeste forskning og teori om det fællesskabsorienterede mobbesyn.