Kommunen klar med hjælp til at arrangere events

Torsdag den 1. februar afholder Billund Kommunes Teknik-, Plan-, og Kulturforvaltning et temamøde om events og aktiviteter med fokus på tilladelser, tilskud og andre tips og tricks. Tilmelding er påkrævet.


Går du eller din forening og pusler med planer om at afholde en eller anden form for event i Billund kommune, men holder lidt igen fordi det virker uoverskueligt og bøvlet med alt det med tilladelser?

Så er der nu hjælp på vej fra Billund kommunes Teknik-, Plan-, og Kulturforvaltning, som torsdag den 1. februar afholder et temamøde om events og aktiviteter med fokus på tilladelser, tilskud og andre tips og tricks.

– Billund Kommune rummer mange engagerede aktører, personer og foreninger, der afholder gode arrangementer, events og midlertidige aktiviteter. Vi modtager mange ansøgninger vedrørende de krævede tilladelser, og det kan virke bøvlet og besværligt – men der er en mening med det hele, og det vil vi gerne sætte flere ord på, siger Rasmus Kaufmann, der er områdechef for Kultur og Fritid i Billund Kommune.

På temamødet den 1. februar kan deltagerne blive klædt på til at lave de nødvendige myndighedsansøgninger, pladsfordelingsplaner og arrangementsplaner, når de skal afholde et event eller et arrangement og andre midlertidige aktiviteter både indendørs og udendørs. Under temamødet vil Teknik-, Plan- og Kulturforvaltningens medarbejdere give tips og tricks og stille sig til rådighed for sparring.

– Vi inviterer til dette temamøde for, at aktørerne kan få sparring, viden og tips og tricks, men også for at samle vores viden i forvaltningen til gavn og glæde for dem det hele handler om; de aktører, der hvert år afholder mange spændende arrangementer, event og aktiviteter i hele Billund Kommune, siger Stine Højris Mogensen, som er kulturkonsulent i Billund Kommune.

Udover oplæg og sparring med kulturkonsulenterne kan deltagerne høre oplæg fra byggesagsafdelingen og trafikafdelingen, som har ansvaret for pladsfordelingsplaner, byggetilladelse til midlertidige konstruktioner, rådighedstilladelser til brug af offentligt plads- og vejareal til arrangementer mv.

Temamødet afholdes torsdag den 1. februar 2024 kl. 19:00-21:00 i kantinen på Rådhuset, Jorden Rundt 1, 7200 Grindsted. Det er gratis at deltage, men af hensyn til forplejningen kræves der tilmelding via www.billund.dk/dit-arrangement senest 29. januar 2024.

Program torsdag den 1. februar 2024

  • Velkommen
  • Oplæg ved Kultur og Fritid:
    • Tips og tricks til dit event
    • Idé, tilskud, kommunikation og eksterne tilladelser/orientering
    • Eventtjeklisten
  • Oplæg ved Park og Vej:
    • Tilladelse til brug af offentligt vejareal, pladser og torve til arrangementer og events mv. samt ophængning af plakater i lygtepæle
  • Oplæg ved Byggesagsafdelingen:
    • Godkendelse af pladsfordelingsplaner ved midlertidige opstillinger
    • Midlertidige byggetilladelser til f.eks. telte og andre konstruktioner
    • Tilladelse til midlertidig overnatning i bygninger eller på udendørs arealer, der ikke er godkendt til overnatning eller camping. F.eks. ved afholdelse af stævner med overnatning
  • Pause m. let forplejning (kaffe, kage og frugt)
  • Workshop: Mulighed for at arbejde med egne ansøgninger
  • Sparring og dialog: Få sparring med forvaltningens medarbejdere
  • Fælles afslutning og opsamling
  • Tak for i dag