Læserbrev: Billund kommune vil have os selvhjulpne i eget hjem, men modarbejder at det kan lade sig gøre. 

Selvstændighed, et socialt liv, kontakt med familie og venner er alt sammen betingelser for, at vi som handicappede og ældre kan bevare vores evne til at klare os selv og bevare livskvalitet.

Det ved Billund kommune udmærket. Alligevel har kommunen besluttet at fjerne to vigtige betingelser for, at jeg kan netop det. Nemlig en helt almindelig kørestol og en handicapbil.

Og når det er sådan i mit tilfælde, er det sikkert det samme for mange andre ældre og handicappede i kommunen.

På grund af alvorlig slidgigt, mange operationer og proteser i begge hofter, begge knæ og den ene ankel samt kroniske smerter kan jeg kun gå cirka 80 meter med rollator eller gangstave. Jeg fik bevilget bilen i 2007 og en kørestol i 2004. Begge dele er for længst slidt op. Og siden har jeg kæmpet for at få bevilget begge dele, selv om mit helbred gennem årene kun er blevet ringere. Men indtil videre kun med afslag fra Billund kommune.

Kommunen synes, at jeg da bare kan tage Flextrafik, når jeg skal noget. Men med Flextrafik kan jeg kun komme fra A til B. Jeg kan ikke gå rundt på et museum, selv handle ind udenfor Grindsted, tage af sted med børnebørnene, en tur i skoven eller noget af det, andre mennesker kan. Jeg bliver helt unødvendigt gjort afhængig af andre og afskåret fra en stor del af mit liv.

Jeg har en lille el-scooter. Men den kan jeg ikke tage med nogen steder, hvis jeg ikke har en handicapbil med lift.

Jeg bliver af kommunen gjort gammel, affældig, syg og afhængig. Alt det, man ved, kun bidrager yderligere til dårlig livskvalitet og yderligere afhængighed.

Økonomisk viser en hurtig udregning, at jeg ved selvbetaling af Flextrafik med mit kørselsbehov ville skulle betale mindst 2800 kr. om måneden. Det har man med en pensionistøkonomi slet ikke råd til. Og Flextrafik har endda oplyst, at de ikke kan garantere, at jeg vil kunne få mit el-køretøj med.

Så hvad er det Billund kommune vil? At vi er aktive og selvstændige eller afhængige og begrænsede, og at det kun går ned ad bakke derfra?

 

Venlig hilsen

Gitte Krarup Jakobsen, Grindsted

 

SVAR FRA BORGMESTER STEPHANIE STORBANK:

Alle borgere i Billund Kommune skal mødes med respekt og værdighed. Og jeg har stor forståelse for, at det kan være frustrerende, når borgeren har en anden oplevelse, som jeg kan læse, er tilfældet her. Derfor vil jeg gerne kvittere for indlægget; Det, jeg er optaget af, er, hvordan vi bedst møder borgeren, og sammen med den enkelte finder løsninger indenfor lovens rammer og den økonomi, vi har til rådighed. Nogle gange er det ikke muligt at få de hjælpemidler, som man ønsker sig. Men med afsæt i dialogen med borgeren, bliver der i hver enkelt sag lavet en faglig vurdering af behovet. I de tilfælde, hvor vi ikke kan møde borgerens ønsker, skal vi som kommune være gode til at forklare vores afgørelser, og vejlede om alternative muligheder.

Det er vigtigt, at borgeren oplever, at der bliver lyttet til dem, og deres input bliver taget alvorligt.