Læserbrev: Hvorfor blev et af Billund kommunes bedste brands forbigået?


På Økonomiudvalgets seneste møde i februar besluttede udvalget hvem der fremover skal tilgodeses med penge fra en ny såkaldt ”Brandingpulje”. En pulje der skal forstærke brandingen af Billund Kommune.

Puljen på 4,4 millioner kr. blev på mødet fordelt til forskellige events og på markedsføring. Formålet med ”Brandingpuljen” er at skabe større kendskab og stolthed omkring Børnenes Hovedstad og at gennemføre aktive indsatser for bosætning. Et af de bedst kendte ”Brands” i Billund Kommune er uomtvisteligt Vorbasse Marked og Vorbasse Krigshavn. Vorbasse Marked er en begivenhed med næsten 300 års tradition og Danmarks største Marked.

Af uransagelige årsager er Vorbasse Markeds ikke en del af ”Brandingpuljen” til trods for at markedet besøges af op mod 250.000 mennesker i løbet af de 2½ dage markedet afholdes. Vorbasse Marked markedsføres bl.a. via radio reklamespots i Danmark og Nordtyskland, plakater, bannere og sociale medier.

Hvis det reelle formål var at skabe større kendskab til Billund Kommune og gøre en aktiv indsats for øget bosætning, så var Vorbasse Marked en oplagt mulighed for at udbrede kendskabet.

Kunne man f.eks. forestille sig at de ca. 1.000 frivillige der arbejder under markedet, og i forvejen bærer ens T-shirt, havde et Billund Kommune logo på T-shirten der ville blive set af de mange besøgende gæster? Eller at Billund Kommune blev nævnt i de radio reklamespots der udsendes før Vorbasse Marked? Eller at Vorbasse Markeds programhæfte, der uddeles til alle betalende parkerende biler i byen, reklamerede med at man nu var kommet til Vorbasse Marked i Billund kommune?

Med disse tiltag kunne Billund Kommune have markedsført sig overfor en rigtig mange mennesker og øget kendskabet til vores Kommune. Så spørgsmålet er, om ”Branding” puljen egentlig bare skal understøtte events der foregår i de 2 store byer Grindsted og Billund? Vorbasse Marked blev under alle omstændigheder Ikke en del af markedsføringen af Billund Kommune?

Kan også bare være ”payback time” i forhold til uregerlige politikere fra Vorbasse?

Ses vi ikke før, så ses vi til Vorbasse Marked!

Venlig hilsen

Arne Spangfort Christensen & Jørn Poulsen, Vorbasse