Læserbrev: Test når det giver mening


Vi har nu i mange år haft nationale test i folkeskolen. Som forælder med børn i folkeskolen vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved ressourceforbruget i forhold til disse tests.

Jeg har flere gange oplevet, at det ikke har givet den store mening for som forældre, da resultaterne ikke rigtigt kan bruges. Dette skyldes blandt andet, at sværhedsgraden er for stor. Derfor er det svært som forælder at bruge resultatet.

Sammenkoblet med de mange ressourcer, som personale og forældre bruger på tests, vil jeg stille spørgsmålstegn ved, om det giver mening med de nationale test. Samtidig oplever eleverne et pres, når de skal testes.

I Esbjerg Kommune er skoleområdet blandt andet friholdt fra nationale tests i tre år. Jeg vil gerne følge, hvilke resultater dette giver. På landsplan peger pilen i retning af færre tests i folkeskolen, det mener jeg også, vi skal gøre som kommune. På den måde kunne man bruge ressourcerne i skolen anderledes eksempelvis ved, at der på alle skoler er et tilbud til sårbare elever. Herved kan de sårbare elever i højere grad fortsat have tilknytning i skolen. Derved kan det blive nemmere for disse elever at vende tilbage i skolen igen.

Hvis jeg bliver valgt i Byrådet den 16. november, vil jeg derfor arbejde for, at der bliver brugt test, hvor det giver mening. På den måde kan vi anvende ressourcerne på den helt rigtige måde til gavn for elever og personale.

Venlig hilsen

Tina Søgaard Glad, byrådskandidat for Socialdemokratiet