Læserbrev: Trivsel


Medarbejdere og borgeres trivsel er ikke hinandens modsætninger – tværtimod

Kloge mennesker siger, at man skal fokusere på det, man vil have mere af. Jeg synes, vi skulle prøve at fokusere på trivsel hos såvel medarbejdere som borgere i højere grad end vi gør nu.

En medarbejder, der ikke trives, finder sig et andet job. Når medarbejderen går ud af døren for sidste gang, forsvinder vigtig viden sammen med medarbejderen.

Når en borger mister sin faste socialrådgiver, sin kontaktpædagog på handicapområdet eller sin faste sosu-hjælper i hjemmeplejen koster det trivsel. En relation skal bygges op på ny og kontinuitet og dermed kvalitet i indsatsen er i fare for at gå tabt.

Hvis medarbejderne trives i job og arbejdsvilkår, vil de blive længere i det pågældende jo og de vil formentlig også have et større fremmøde. En større kontinuitet i de borgerrettede funktioner, vil give større tilfredshed med indsatsen, bedre resultater og mere velfærd for de samme penge.

Jeg ønsker at sætte trivsel højt på den politiske dagsorden, så vi evaluerer på både medarbejderes og borgeres trivsel, ligesom vi også gør på de økonomiske nøgletal.

For pengene skal naturligvis passe, men ikke at have fokus på trivsel, koster medarbejderflugt og dårlig trivsel blandt borgere. Det er både dyrt og ineffektivt.

Hvis jeg bliver valgt ind i det kommende byråd, ønsker jeg at sætte trivsel for såvel medarbejdere som borgere på dagsordenen.

Med venlig hilsen

Birthe Nielsen, Kandidat til byrådet for Socialdemokratiet.